Понятие и параметри на слоевете

Всяко отворено изображение има по всяко време един активен "draw-able". Терминът "draw-able" е понятие на GIMP, което включва слоеве, но също така и някои други видове неща, като канали, маски на слоеве, и маска на селекция. В основата си, "draw-able" е нещо, което може да бъде извадено с инструментите за рисуване. Ако един слой е активен, той излиза подчертан в прозореца със слоевете, а неговото име се показва в статуса на прозореца с изображението. Ако определен слой не е активен, може да го активирате чрез щракване с мишката върху него. Ако нито един от слоевете не е подчертан, това означава, че активният draw-able е нещо различно от слой.

Всеки слой в едно изображение има редица важни атрибути. Всеки слой има име (name) (1.). То се получава автоматично, когато се създава слой, но може да бъде променяно чрез двойно щракване върху него или чрез използване на функцията Edit Layer Attributes. Един Алфа канал (alpha channel) кодира информацията относно прозрачността на слоя на всеки пиксел. Не е необходимо всеки слой да има алфа канал, при фона (Background) нямаалфа канал; той е абсолютно непрозрачен. Слоевете без алфа канал се създават, когато отворите изображение с формат на файла, който не поддържа прозрачност, или когато създавате ново изображение с прозрачност от вида Fill Type, или когато поставите изображение в един единствен слой. Можете да добавите алфа канал към слой, в който няма такъв, чрез командата от менюто: Layer / Transparency / Add Alpha Channel, или чрез командата Add Alpha Channel от появяващото се меню; за премахване на алфа канал, изберете Layer / Transparency / Semi-Flatten.


Видът на слоя (Layer type) се определя от вида на изображението и присъствието или отстъствието на алфа канал. Ето и възможните видове слоеве: RGB, RGBA, Gray, GrayA, Indexed, IndexedA. Основната причина, от която зависи това е, че количеството филтри (в менюто Filters) приемат само подмножество от видове слоеве и, ако активният слой не е от подходящия вид, се поява в сиво в менюто. В определени случаи можете да поправите това чрез промяна на вида на изображението или чрез добавяне или премахване на канала алфа.

Visibility (2.) осигурява временното премахване на един слой, без той да бъде унищожен чрез превключване на видимостта. Повечето действия върху изображението приемат слоевете, които са изключени като несъществуващи.

Ако щракнете с бутона на мишката и натиснете едновременно с това клавиша Shift-върху символа с окото, всички слоеве, освен този, който сте избрали, ще бъдат скрити.

Linkage (3.) Свързването с другите слоеве се осъществява, когато щракнете между иконата с окото и показалеца на слоя (иконата с верига) което ви позволява да групирате слоеве с цел да извършвате действия, които трябва да се отразят върху многобройни слоеве (например, с инструмента за преместване или инструмента за прозрачност).

Не е задължително границите на слоя да съвпадат с границите на изображението, в което се намира този слой. В прозореца на изображението, границите на активния слой се показват с чрено-жълта пунктирна линия. Основната причина, поради която това е от значение е, че не можете да направите нищо със слоя, който е извън тези граници. Ако това ви създава проблеми, можете да промените размерите на слоя.

Обемът от паметта, който един слой консумира, зависи от неговите размери, не от съдържанието му. Така че, ако работите с големи изображения или изображения, които съдържат много слоеве, можете да намалите обема им, като сведете до възможния минимум размера на слоевете.

Непрозрачността (Opacity)(4.) на слоя се определя от степента, до която е възможно цветовете от слоевете, които са отдолу, да се виждат. Непрозрачността варира от 0 до 100, като 0 означава пълна прозрачност, а 100 означава пълна непрозрачност.

Видът (Mode)(5.) на един слой се определя от това колко цвята от слоя са комбинирани с цветове от по-долните слоеве, за да се постигне видим резултат.

В допълнение към канала алфа, има и друг начин за контрол на прозрачността на слоя – Маската на слоя (Layer mask). Това е една допълнителна скала на сивото “draw-able”, свързана със слоя. Един слой няма Маска на слоя по подразбиране: тя трябва да бъде сложена допълнително.

В горния десен ъгъл на диалоговия прозорец на слоевете (Layers dialog) има малко контролно квадратче, което управлява насторойките на слоя за “Запазване на прозрачността” ("Keep transparency") (6.). Ако това квадратче е маркирано, алфа каналът за слоя е заключен и нито една манипулация няма да се отрази върху него. По принцип, нищо, което правите, няма да се отрази върху прозрачната част от слоя.