Дистанционно обучение | Методи и модели | Технологии | Оценяване | Ефективност | Източници


 

Оценяване

 

 

Какво представлява оценяването

Видове оценяване

Непрекъснато оценяване

Периодично оценяване

Оценяване чрез сертификация

Съвременни методи за оценяване на учащите

Решаване на тест с помощта на компютър

Метод на клиента и метод на сървъра

Оценяване при телеконференция

 

 

При дистанционното обучение учащият е разделен от преподавателя, а в много случаи и от другите учащи. Затова традиционните методи на оценяване е необходимо да бъдат заместени с различни техники на дистанционното обучение. Тези техники и методи е необходимо да предоставят възможност на учащия да демонстрира своите знания и умения, а на преподавателя след това да оцени неговите постижения.

Какво представлява оценяването

Оценяването може да се дефинира като “метод, чрез който се узнават текущите знания, които учащият притежава” (Dietel & Herman & Knuth, 1991). Това означава, че оценяването може да бъде освен само просто субективно наблюдение на постиженията на учащия от страна на преподавателя, но също така и комплексен четиричасов изпит. Идеята за текущите знания означава, че знанията на учащия непрекъснато се променят, затова проверки за постиженията на учащите трябва да се правят през определени периоди от време.

Повечето преподаватели използват разнообразни средства, формални или неформални, за да определят доколко и как се обучават техните обучаеми. Например, за да оценят формално нивото на учащите, повечето преподаватели дават тестове, кратки изпити, задачи и домашни работи. Това формално оценяване дава възможност на преподавателя да определи постиженията на учащите и тяхното текущо ниво.

При неформалното оценяване също се използват разнообразни техники. Например задават се въпроси, изслушват се въпросите и коментарите на учащите, наблюдава се езикът на тялото и реакциите. Неформалното косвено оценяване помага на преподавателя да направи някои уточнения, да забави или да повтори материала в отговор на въпросите и неразбирането или пък да забърза темпото.

Тъй като при дистанционното обучение се преподава от разстояние, преподавателите се сблъскват с по-различни проблеми от тези при традиционното обучение. Липсват например следните елементи:

Поради тези причини преподавателите трябва не само да оценяват формално студентите чрез тестове и домашни работи, но и да използват неформални подходи за събиране на информация, за да определят:

нагоре

 

Видове оценяване

Различните методи на оценяване на учащите при дистанционното обучение изискват и наличието на различни технологии. Има три основни модела на оценяване на учащите: непрекъснат, периодичен и чрез сертификация.

нагоре

Непрекъснато оценяване

При този модел преподавателите непрекъснато извършват оценяване и имат непрекъсната обратна връзка с учащите по време на учебния процес. Тук се изисква софтуер и средства за синхронна (едновременна) комуникация. Ефективността на непрекъснатото оценяване до голяма степен зависи от наличието на такива средства за едновременно взаимодействие. Пример за непрекъснато оценяване в традиционна среда на обучение имаме при инструктора-шофьор и неговия ученик. Непрекъснатата обратна връзка е важна и за обучението на ученика и за сигурността и на двамата участници в учебния процес.

нагоре

Периодично оценяване

Периодичното оценяване може да бъде асинхронно или синхронно, в зависимост от това какво се оценява. Типичният метод за асинхронно оценяване включва избор на отговор от множество дадени, попълване на поле, кратък отговор, кратко есе и решаване на индивидуална задача за определено време. Асинхронно оценяване може да осъществи лесно със средствата на дистанционното обучение. Периодичното синхронно оценяване включва устна защита на индивидуални или групови проекти. Малко технологии на дистанционното обучение с Интернет, например телеконференцията, могат да вършат работа за синхронно оценяване. Телеконференцията не е подходяща за някои по-специфични случаи, но тя е достатъчно ефективна за презентация и защита на дадена тема.

нагоре

Оценяване чрез сертификация

При този модел се полага изпит след приключване на цялото обучение (на даден курс или програма). Учащите трябва да демонстрират по време на изпита своите постижения по предмета, който са изучавали. Примери за такова оценяване са матурите в средното образование или изпитите в българските ВУЗ.

нагоре

 

Съвременни методи за оценяване на учащите

Неразделна част от дистанционното обучение с Интернет е включването в курсовете на обучение на тестове за оценяване. Развитието на компютърните технологии осигури нови възможности за оценяване на учащите чрез решаване на тест. Тези технологии позволиха обективното тестване (objective testing) да стане по-ефективно от преди, тъй като днес тестовете могат да бъдат проектирани по-лесно и да имат най-различен дизайн. Най-простият пример за тест при компютризираното оценяване е този, при който тестът е показан на монитора, вместо на хартия. Предимството на този тип дизайн е леснотата на оценяване и показване на резултатите.

Малко по-сложен е методът, при който въпросите на теста са подредени в някаква база данни. Всички въпроси имат някакви общи характеристики, като например трудност, точки за верен отговор и т.н. Така тестът може да бъде генериран от компютъра в зависимост от желаната трудност, съдържание и обем. Предимството на този метод е, че могат да се генерират най-различни тестове според съответната нужда на преподавателя. Освен това изпитваните имат възможност да решават еднакви по трудност, но различни по съдържание тестове. Всичко това увеличава сигурността и гъвкавостта на теста.

При третият метод (наричан tailored testing) след всеки отговор програмата изчислява знанията на изпитвания, базирайки се на всички дадени до момента негови отговори. След това програмата избира следващия въпрос, който отговаря на нивото на изчислените до момента знания на изпитвания. Този процес се повтаря докато не бъде достигната някаква граница, например точки или брой въпроси. Според Suen & Parkes (1996) “това е един от най-ефикасните методи при обективното решаване на тест и обикновено изисква само 20 % от броя на въпросите, които са необходими при традиционното решаване на тест с хартия и химикалка.“

Накрая може да се каже още, че при компютризираното оценяване се използва широко и мултимедията. Съвремените мултимедийни програми за проектиране на тестове могат да бъдат администрирани на множество езици, да включват картинки, видео клипове, анимации, звуци и музика. Въпросите могат да бъдат от тип “избор едно от много”, “true/false” избор, попълване в текстово поле или кратък отговор. В такива случаи изпитваните трябва да извършват някакви определени действия, за да разрешат дадена задача или да изберат верния отговор от множеството дадени.

нагоре

Решаване на тест с помощта на компютър

При решаването на тест с помощта на компютър (Computer-Assisted Testing) въпросите се съхраняват върху централен сървър. Когато е нужно, могат да се генерират различни еквивалентни една на друга версии на теста чрез произволен избор на въпроси или чрез избор, базиран на трудността на въпросите. Този метод на оценяване не се различава много от обикновения тест върху хартия. Въпросите са разположени върху екрана, вместо върху лист хартия и изпитваните отговарят на тях, като селектират с мишката определени полета върху екрана.

Недостатъците при този метод са почти същите както при обикновените тестове върху хартия. Тестът не е подходящо средство за оценяване например в случаите, когато върху учащите няма контрол по време на изпитването. Освен това има и други допълнителни недостатъци. Първо, този метод изисква всеки един учащ да има достъп до компютър, свързан към главния сървър. Също така е необходим голям набор от различни изпитни въпроси и програма, която да генерира тестове с различна трудност, големина и т.н. Освен това преподавателят трябва да познава тази програма и да може добре да работи с нея.

Някои от трудностите по подръжката на ефикасността и надеждността при обикновените тестове върху хартия се срещат и при дистанционното обучение при решаването на тест с помощта на компютър. Трудностите при поддържането на висока надеждност могат да се намалят обаче чрез използването на компютър при решаването на тестове, защото възможността за технически грешки намалява значително. Проблемът със сигурността на теста се облекчава от това, че на учащите се дават еквивалентни, но не еднакви тестове. Поради това не е възможно на всеки да се сдобие с копие от теста, защото всъщност няма единствен тест, а множество различни въпроси, от които се генерира теста. Въпреки тези предимства понякога няма гаранция за това кой точно отговаря на теста и какви материали се използват по време на неговото решаване. Поради това решаването на тест с помощта на компютър не е подходящо за случаите, когато няма контрол върху учащите по време на изпитването. Въпреки това решаването на тестове чрез компютър има някои предимства пред традиционното решаване на тестове. Обучаващите се могат да решават тестове много пъти и да се самооценяват, преди да бъдат изпитани от преподавателя. Освен това всеки нов тест е еквивалентен, но различен от предишните, което позволява на учащите непрекъснато да се упражняват и да проверяват своите знания.

Кога е ефективно оценяването чрез тестове

За ефективно оценяване се може да се говори, когато се дава точна и безпристрастна оценка на знанията и уменията на учащите. По този начин преподавателите узнават за нивото на владеене на преподавания материал и това им помага при вземането на подходящи решения. Решаването на тест е един от методите за оценяване при дистанционното обучение с Интернет, който притежава такива характеристики и възможности. Чрез тестове могат да се правят нужните обобщения за уменията и знанията на учащите. Резултатите от един тест накратко представят как учащия се справя с конкретна задача или с въпроси по дадена тема. Резултатите от едно изпитване чрез тест са пряко свързани с целите, за които той е предназначен. Един тест може да бъде подходящ за оценяване по даден въпрос, но изобщо да не върши работа за други теми.

Както бе казано по-горе, едно от важните неща, които трябва да се вземат под внимание при проектирането на тест, е неговата сигурност. Това означава, че не трябва да има грешки в теста и възможности за евентуална измама от страна на изпитваните. Затова тестовете е добре да се разработват в някакъв запазен формат, с който да може да борави само съответния софтуер. Тестът може да бъде различен за всеки изпитван, което затруднява подсказването. Това се постига като във всеки тест се съдържат различни въпроси, но всички тестове трябва да са еквивалентни един на друг по трудност. Освен това добра практика е въпросите да бъдат раздавани непосредствено преди началото на теста. Трябва да се вземе под внимание още и фактът, че ако тестът бъде свободно пуснат по WWW, всеки ще има достъп до него. В такива случаи е необходимо да се използват пароли, чрез които да се контролира кой влиза в теста и по колко пъти.

Друга важна характеристика за ефективно оценяване чрез решаване на тест е последователността, или още надеждността. Това означава дали резултатите от оценяването ще бъдат едни и същи, ако се изпитва по различно време, при други обстоятелства и от различни преподаватели. В този смисъл надеждността на оценяването означава независимите преподаватели да оценяват по един и същи начин отговора на даден учащ.

Ето още някои изисквания, които трябва да се вземат под внимание при проектирането на тестове, за да се постигне адекватно оценяване:

нагоре

Алтернативни методи на оценяване

При дистанционното обучение с Интернет, освен чрез решаване на тест, учащите могат да бъдат оценявани и когато разработват някакъв Web-продукт – например Web-сайт. Освен това те биха могли да участват в разработването на така наречените Web-въпросници (WebQuest - Dodge, 1995). Web-въпросниците включват в себе си определени насочващи въпроси и задачи, които карат потребителя да издирва в мрежата някаква информация и така допълват и разширяват неговите знания.

Днес съществуват множество специализирани програми за оценяване, но повечето от тях са комерсиални и не са достъпни свободно за преподавателите, които искат да ги използват (примерен софтуер за оценяване може да се види на http://www.questionmark.com/ ). Според начина на реализацията си методите на оценяване условно можем да ги наречем метод на клиента и метод на сървъра. При клиентския метод се използва езикът Javascript. Това е един стандартен скриптов език, който днес е широко популярен, тъй като работи върху всички браузери, използващи графичен интерфейс. Поради това той може да бъде полезен за повечето преподаватели, които искат да внедрят тестове за оценяване в своите Web-сайтове. Вторият метод използва сървъра за изчисляване на резултатите и след това тези резултати се извеждат в HTML формат към потребителя. Този метод използва средствата на CGI (Common Gateway Interface), за да може да осъществи оценяване посредством сървъра. Чрез скриптовете на CGI най-напред се събира информация от отговорите на изпитваните, подрежда се в някаква база данни по дадени критерии и накрая всеки учащ получава оценка. Целият този процес може да бъде напълно автоматизиран.

нагоре

Оценяване при телеконференция

Тъй като телеконференцията е едно от най-специфичните средства за комуникация при дистанционното обучение с Интернет, тук ще разгледаме един метод за оценяване на учащите чрез тази технология. Този метод е описан подробно от Laffey & Singer (1997).

При телеконференцията имаме три основни страни: група учащи, преподаватели и външен източник (outside source). Терминът “външен източник” се отнася за хората, които може да нямат нищо общо с конкретното учебно заведение, например служителите на някаква фирма или хора от друго учебно заведение. Чрез смяната на ролите на участниците, телеконференцията може да бъде мощно и гъвкаво средство за обучение и оценяване на учащите.

Всяка телеконференция се състои от три отделни части – период на планиране, самата конференция и след-конферентна фаза.

Най-напред телеконференцията започва с фаза на планиране. Това е периодът, в който преподавателят определя програмата и часовете за конференцията и разпределя ролите на участниците. Преподавателят трябва да определи дали ще фокусира конференцията върху оценяването на учащите, върху обучението им или комбинация между двете. Той трябва да определи също така и ролята на участниците – дали ще бъдат пасивни слушатели, дали ще представят нещо свое, дали ще оценяват и т.н. Изборът на подходящ софтуер също е от важно значение за постигане целта на конференцията.

По време на самата конференция преподавателят най-напред се свързва с външния източник и прави въведение в темата. След това първият учащ от групата прави кратко представяне. Външният източник задава въпрос от предварително подготвен списък. Учащият отговаря и външният източник или задава въпрос, свързан към първия, или преминава към следващия въпрос от списъка. “Идеалната” конференция представлява интерактивно обсъждане на задаваните въпроси и обмяна на идеи. По време на конференцията преподавателят може да си води бележки или да попълва предварително подготвена таблица за оценяване на изпитвания. Целият този процес се повтаря след това за следващия учащ.

В след-конферентната фаза преподавателят заедно с външния източник преминава към оценяване на учащите. Външният източник изказва своите впечатления от нивото на знания на дадения учащ и преподавателят го оценява, опирайки се на своето мнение и на становището на външния източник. Преподавателят взима под внимание всички специфични за обучаемия знания и умения (добри или лоши), за да ги обсъди по-късно с него. Този процес на оценяване се повтаря след това за всички останали учащи.

нагоре

 


Дистанционно обучение | Методи и модели | Технологии | Оценяване | Ефективност | Източници