Видове вируси. Какви други видове вируси съществуват?

Експлойти (Exploits)

Това е често срещан термин за вируси, използващи бъг в приложение, както вече споменахме. Вирусът „експлоатира” някой програмен бъг, от където идва и името. Казахме, че такива методи се използват от мрежови вируси, но дори и вируси от електронната поща или уеб страница могат да експлоатират някой бъг локално

Например, отваряйки уеб страница и ако вашия браузър съдържа такъв бъг, вирус може да атакува дори без да се инсталира.

Троянски коне

Троянският кон работи на същия принцип като известния Троянски кон използван от гърците, за да завладеят Троя.

Това е вирус, който той самия не прави нищо вредно. Той просто отваря врата към твоя компютър. Например, когато вирусът се инсталира, изпраща на своя господар (програмиста) електронно писмо с адреса на твоя компютър (всеки компютър има адрес). След това чака докато неговият началник се свърже и му позволява да се свърже с твоя компютър без никакви бариери като удостоверяване или контрол на достъпа, с които се запознахме в предишните модули.

Измами (Hoaxes)

Този вид вируси се използва, за да открадне вашата идентичност – за кражба на идентичност. Нападателят ви изпраща съобщение, гласящо, че е съобщение от вашата банка или застрахователна компания. Пощата ви казва да се свържете с тяхната уеб страница и да си осъвремените вашия профил, но връзката към уеб страницата те изпраща към тази на нападателя.

Когато се свържете, вие виждате абсолютно същата страница на вашата банка, с която сте свикнали. Не е никакъв проблем да копирате външния облик на страница, но функционалността е съвсем друга. От вас се изисква да се регистрирате като впишете своето потребителско име и парола. Това после се сортира от нападателя в базата от данни и след това ви пренасочва към правилната страница или просто получавате съобщение, че всичко вече е поправено.

По този начин нападателят ви взема идентичността и автентичната информация нужна, за да влезе във вашата електронна банка или застрахователна сметка.

Другa цел на вируса е да те предупреди за някаква опасност като това, че вашия компютър е заразен, дори ако не е, и ви инструктира бързо да инсталирате „инструмент за премахване на вируси”, което всъщност е „инструмент за инсталиране на вируси”.

Понякога, дори без „инсталирането на вируса”, самият факт, че сте предупредени предизвиква обаждане до вашия център за поддръжка, което струва на вас или на вашата компания пари, както и времето на вашия инженер по поддръжката.

Спайуеър (Spyware)

Честа форма на компютърен вирус е софтуер, наречен spyware. Това също е вирус, но няма директно вредно действие върху вашата система. Той само пасивно следи вашите действия, запомня какво гледате в интернет, какво теглите или какви електронни съобщения изпращате.

Цялата информация, която събере, изпраща на своя автор, осигурявайки му достатъчна информация, която му позволява или директно пазаруване и реклама, или  дори кражба на идентичността, която дискутирахме по-горе. Обикновено е само с рекламна цел, но никой не знае.

Вие можете да засечете такъв софтуер, когато видите например странно поставени реклами във вашия браузър или реклами, появяващи се на екрана там, където сте сигурни, че не сте ги поставяли.

За да се защитите от такъв софтуер, можете да използвате приложения против spyware, които могат да премахнат такива досадни нарушители. Можете да предотвратите неговото инсталиране ако сте внимателни, когато сърфирате из интернет и не натискате yes” на всички странно изглеждащи оферти.

Спам (Spam)

Ние повърхностно споменахме този термин преди, но какво е всъщност? Всъщност това не е вирус. Спамът е само нежелано съобщение от ел. поща, генерирано обикновено от някоя компания като реклама. Вие не сте изрично изисквали съобщението и обикновено сте подразнени от него, защото трябва да го прочетете. Не е проблем, когато пристигнат две такива съобщения на ден, но броят им нараства, което е истинско страдание.

Представете си, че вашата компания наема на работа 1000 работници с ел. адреси. Всеки работник получава 20 спам писма на ден, това прави 20 000 съобщения на ден. Всеки спам ще съдържа  няколко цветни снимки и ще е с размер средно 100 килобайта (kb). Това изисква 2 GB памет, за да се съхранят съобщенията в твоята организация. Когато потребителите нередовно четат техните имейли, те не трият съобщенията и имейла на компанията се затрупва. Така съответен имейл не може да пристигне.

Това е един от най-големите интернет проблеми в днешни дни заедно със заплахите от вируси. Струва много пари.