Класификация на графичните приложения и задачи

Редакторът за растерна графика (Raster graphics editor) е компютърна програма, която позволява на потребителите интерактивно да рисуват и редактират изображения на компютърния екран и да ги запазват в едни от най-популярните "bitmap" или "raster" формати.

Типът и границите, в които се простират графичните приложения, определят методите, които ще се използват, основния вид, размера, взаимодействие и т.н. Измеренията, в който ще се работи с графичното приложение, трябва да бъде 2D (двуизмерно) за линейните графики 2,5D за многопланарни изображения (multi-planar), изометрично проектиране или проектиране в перспектива и 3D (триизмерно) за реалистични графики, туширане и т.н.

Някои приложения работят самостоятелно, като например реалистичното рендиране и визуализация или анимацията, обратно на интерактивните приложения, като редактори или Virtual Reality приложения. Крайните изходни данни на приложенията също се различават от полузавършените (схема, проект, модел, симулация), за да се стигне до напълно завършени (публикация, кино, снимки, картини) продукти.

Обикновено една програма за разглеждане на изображения (image viewer) е предпочитана пред редактор на растерна графика. Някои основни особености на  редакторите на растерна графика са:

  • Избиране на област за редакция,
  • рисуване на линии с четки с различен цвят, размер, форма и натиск,
  • запълване на избраната област с един цвят, градиент от цветове, или текстура,
  • избиране на цвят чрез използването на различни цветни модели или чрез използването на цветна пипета,
  • въвеждане на букви с различен стил и шрифт,
  • отстраняване на издрасквания, прах, гънки и дефекти от изображението,
  • комбинирана редакция чрез използване на слоеве,
  • редактиране и конвертиране в множество цветни модели,
  • поставяне на множество филтри за ефекти, като ефект за увеличаване на резкостта и ефект за замъгляване,
  • конвертиране на изображения в различни формати.

  

  

Adobe Photoshop е графичен редактор, разработен и издаван от Adobe Systems. Това е настоящият лидер на пазара за обработка на изображения, и вероятно най-добре познатия софтуер на Adobe Systems. Той се счита за стандарт в индустрията като цяло, ако не относно всичко, то поне при професиите, свързани с използването на визуални елементи. Обикновено този софтуер е наричан накратко "Photoshop". Photoshop работи с Mac OS и Microsoft Windows; версиите след Photoshop 9.0 могат също така да бъдат използвани с други оперативни системи, като Linux, например.

PAINT  Shop Pro e графичен редактор за обработка на растерни изображения, предлаган от Corel, една софтуерна компания, чието седалище е в Канада. PAINT  Shop Pro няма голямо пазарно покритие, но е софтуер, равностоен на Photoshop, от гледна точка на неговите качества. Докато почти всяка версия на Photo-Paint не изостава от възможностите на Photoshop, PAINT  Shop Pro предлага и няколко собствени нововъведения, включващи многократна отмяна на изпълнени действия (undo) и текст върху крива, които изпреварват Photoshop с две години.

Macromedia Fireworks, графичен редактор за обработка на растерни (bitmap) и векторни изображения, е създаден от Macromedia и е предназначен за дизайнери на интернет страници (тъй като има възможности като за слагане на горещи точки и др.). Той е замислен да се интегрира лесно с други продукти Macromedia, като например популярните Dreamweaver и Flash.

Microsoft Paint (наричана преди Paintbrush за Windows) е проста графична програма за рисуване, която върви с всички модерни версии на Microsoft Windows. Авторското право върху тази програма датира от 1985 година.

GIMP (GNU Image Manipulation Program) е безплатен графичен редактор за създаване и  обработка на растерни изображения. Но той предоставя за използване по време на работата и някои функции, присъщи на векторната графика. Проектът за създаването на този софтуер е започнат през 1995 от Spencer Kimball и Peter Mattis и в момента се поддържа от група доброволци. Той е лицензиран като GNU General Public License.