Калиграфия Според определението в речника, калиграфия означава "красиво писане " или "хубав или изящен маниер на писане". По своята същност, калиграфията е изкуство за създаване на красив и изящен почерк. Това може да звучи плашещо, но с малко практика всеки може да се справи с основите на това изкуство. Калиграфията се разпростира от функционалните надписи и ръкопис до прекрасни художествени образци, където израза на ръкописния знак може да вземе предимство пред четливостта на буквите. Добре обработената калиграфия се отличава от типографията; знаците са гладки и спонтанни, импровизирани в момента на писане. Най-ранните форми на калиграфия се отнасят към времената на пещерните рисунки. До примерно 1440 от н.е., преди да се появи печатната машина, калиграфията е била начина, по който са се зъздавали книгите и други публикации. Преписвачът е трябвало да напише на ръка всяко отделно копие от всяка книга или публикация. Писането се извършвало с игла и мастило върху материали като пергамент или велен. Стиловете на буквите, които са се използвали през вековете включват Рустик (Rustic), Каролинга (Carolingian), Готически шрифт (Blackletter) и т.н. Възможно най-честото място, където човек може да се сблъска с калиграфия, е свадбените покани. Съществуват три основни стила на калиграфия:
Следващия урок е насочен основно към Западната (Western) калиграфия, тъй като другите два стила са свързани с използването на четка (вместо писец). Едно голямо преимущество, което ние имаме пред преписвачите от миналото, е командата за отмяна Undo: Ако направите грешка, няма да провалите цялата страница. Инструментът на Inkscape, наречен Calligraphy също позволява някои методи, които не биха били възможни с традиционния мастилен писец. Ще постигнете най-добри резултати, ако използвате таблет и писалка. Но дори и с мишката можете да създадете някоя по-елементарна калиграфия, въпреки че така ще се затрудните със създаването на бързи широки линии. Inkscape все още не използва чувствителността на натиск на таблетната писалка, но това не е проблем, защото традиционната калиграфска писалка (за разлика от четката) също не е много чувствителна на натиск. Калиграфската писалка на Inkscape може да бъде чувствителна към скоростта на нанасяне на щриха (виж "Изтъняване" по-долу), така че, ако използвате мишката, вероятно ще нагласите на нула този параметър. Превключете на инструмента Calligraphy чрез използване на комбинацията от клавиши или чрез щракване с бутона на мишката върху неговия бутон в лентата с инструменти. В горната лента с инструменти, ще откриете 6 опции: Width & Thinning (Дебелина & Изтъняване); Angle & Fixation (Ъгъл & Фиксация); и Mass & Drag (Маса & Съпротивление).
Двойката от опциите Width & Thinning контролира дебелината на вашата писалка. Дебелината може да варира от 0 до 1 и се измерва в единици, свързани с размера на вашия прозорец за редактиране, но са независими от това, дали има временно увеличение или нямаляване на образа (zoom). В това има смисъл, тъй като естествената “единица за измерване” в калиграфията е диапазонът на движение на вашата ръка и по тази причина е удобно да се има дебелината на писеца на писалката ви, която е в постоянно отношение към размера на вашата “чертожна дъска”, а не в някакви реални единици, които ще направят дебелината зависима от временното увеличение или нямаляване на мащаба на образа (zoom). Когато ви се налага често да сменяте размера на дебелината на писалката, можете да го нагласяте, без да “ходите” до лентата с инструменти, използвайки левия и десния клавиш със стрелки от клавиатурата. Най-хубавото нещо на тези клавиши е, че те работят, докато вие рисувате, така че можете да променяте дебелината на писалката постепенно в средата на щриха.
Дебелината на писалката може също така да зависи от скоростта, което се контролира от параметъра изтъняване (thinning). Този параметър може да има стойности от -1 до 1; нула означава, че дебелината е независима от скоростта, положителните стойности правят бързите щрихи тънки, негативните стойности правят бързите щрихи широки. Стойността 0.1, по подразбиране, означава умерено изтъняване на бързите щрихи. Ето няколко примера, начертани с дебелина =0.15 и ъгъл=30.
Горната линия има постоянна дебелина (изтъняване = 0). Лявата колона има позитивни стойности на параметъра, а дясната има негативни. Линиите във втората редица са начертани със стойност на изтъняване 0.2, респективно -0.2 и 0.6, съответно -0.6 в третата редица. За забавление, нагласете и Дебелината и Изтъняването на 1 (максимум) и чертайте с резки движения, за да постигнете необичайни, невро-подобни форми.
След дебелината, ъгълът (angle) е най-важният калиграфски параметър. Това е ъгълът на вашата писалка в градуси, вариращи от 0 (хоризонтално) до 90 (вертикално обратно на часовниковата стрелка) или до -90 (вертикално по часовниковата стрелка).
Всеки традиционен калиграфски стил има свой собствен преобладаващ ъгъл на писалката. Например, стилът Unicial hand използва ъгъл от 25 градуса. По-сложните стилове и по-опитните калиграфи често променят ъгъла, докато пишат, а Inkscape прави това възможно чрез натискане на клавишите със стрелки за нагоре и надолу. Но за първоначални уроци по калиграфия е най-добре да се запазва постоянен ъгъл. Ето примери за чертаене на щрихи с различни ъгли (фиксация = 1):
Както можете да видите, щрихът е най-тънък, когато е начертан паралелно на неговия ъгъл, а е най-широк, когато е начертан перпендикулярно. Положителните ъгли са по-естествени и традиционни за калиграфите, които пишат с дясна ръка. Нивото на разликата между най-тънкото и най-дебелото се контролира от параметъра fixation. Стойността 1 (фигурата вляво) означава, че ъгълът е винаги постоянен, което се наглася в полето Angle. Намаляващата фиксация позволява писалката да се обръща леко срещу посоката на щриха. С фиксация=0 (фигурата вдясно), писалката се върти свободно, така че винаги да е перпендикулярна на щриха, а ъгълът да не оказва повече влияние.
Казано на типографски език, максималната фиксация и следователно максимум противоположно дебел щрих (горе ляво) са отличителната черта на античния шрифт serif, като Times или Bodoni (защото тези шрифтове са в исторически план една имитация на калиграфията с фиксиран писец). Нулева фиксеция и противоположно нулева дебелина (горе дясно), от друга страна, предлагат съвсеменните шрифтове от типа sans serif като Helvetica. За разлика от ширината и ъгъла, параметрите Mass & Drag определят по-скоро как инструментът "усеща", отколкото да оказват влияние върху неговото визуално изразяване. Така че в този раздел няма да има никакви илюстрации; вместо това, просто пробвайте тези параметри, за да придобиете по-ясна представа. Във физиката, масата (mass) причинява инерцията; колкото по-висока е масата на калиграфския инструмент на Inkscape, толкова повече се получава изоставане от стрелката на мишката и толкова по-гладки стават острите ъгли на вашия щрих. По подразбиране, тази стойност е твърде малка (0.02), така че инструментът е бърз и отговарящ, но вие можете да увеличите масата, за да стане писалката бавна и гладка. Drag е съпротивлението на хартията към движението на писалката. По подразбиране, стойността е на максимум (1) и ако намалите този параметър, хартията ще стане “хлъзгава”: ако масата е голяма, писалката ще има тенденцията да бяга на острите наклони; ако масата е нула, ниското съпротивление прави писалката да се движи като луда.
|
||
Назад | Съдържание | Напред | ||