|
|
Самарджия - самарджийство - дърводелец
Възрожденските тенденции обуславят разгръщането на традиционна
обичайна практика - дарителството. Повсеместно предпочитан дар за
църкви и манастири - стожери на език и вяра - са специално поръчани,
украсени и надписани филигранени надпрестолни кръстове, ковани и
гравирани мощехранилници (кивоти), медни сахани - дискоси, чаши,
купи, потири, кадилници, месингови и железни надстолни свещници.
Самарджиите поднасят дървеница. Дървеница е означение за носещия
скелет на товарното приспособление ("направа за гърба на животното,
за да се туря на нея товар и да се яха по-добре" Н.Геров (НГ, Т.5,
с.111)), за което се зашива стелето. Тук това понятие замества старинното
и познато у балканските народи название самар.
Майсторите добре
познават и владеят качествата на основния подръчен материал : подбират
леки, но здрави дървесни видове (бук, ясен, орех, бряст), а също
така и податливите на огъване леска, акация и пр. Те умело боравят
и с кожа и с вълнен или памучен плат, с игла и конопени конци, със
сърп или косер за насичане на "ръженицата "за пълнеж.
Еднотипни и многофункционални
са оръдията на ръчния труд : труп (пън) за извършване на технически
несложните процеси, дървен чук (чукало), коноп, побита дървена триъгълнозаострена
навивалка (стан, магаретарка, навойница, навалица за огъване носещите
части на самара; тесли, копачки, свредели, длета, скоба, сърп или
косер за сечене на ръженица).
Задължителна е едновременната употреба на две игли за симетричен,
насрещен шев на стелето.
Начин на употреба за самара: товарът е окачен от двете страни на
коня, катъра, магарето, мулето в планинските обекти.
|