Детерминанти на търсенето

Търсенето на една стока или услуга (т.е. купуваното в даден период количество от нея) се определя от редица фактори.

Ценови фактори - цената на продукта
Както вече видяхме от графиката и кривата на търсенето, количеството на купувания продукт зависи от цената. В икономиката често се казва, че търсенето е функция на цената.

Общият закон за търсенето почива на допускането, че освен цената, всички останали фактори, влияещи върху това, което хората купуват, остават постоянни. Това е пример за ceteris paribus.

Ценови фактори - цената на други продукти
Потребителите могат да правят избор между конкуриращи се продукти, за които да изразходват ограничените си ресурси. Затова когато решават точно какво да купят, те вземат предвид цените на алтернативните продукти. Един клиент, който обмисля дали да се обърне към дадена банка за жилищен заем, обикновено сравнява таксите и лихвите на тази банка с тези на конкуренцията.
Освен цената, какви други фактори оказват влияние върху това, което купувате?
Представете си, че искате да си откриете срочен влог, но още не сте решили в коя банка да го направите. Съставете списък с факторите, които ще повлияят на решението ви.