Теорията на съвършената конкуренция
Съвършената конкуренция е термин, с който се описва хипотетична
ситуация, при която ценовата конкуренция достига възможно най-висока степен.
За да се постигне съвършена конкуренция при даден продукт, трябва да са
налице няколко условия в икономиката.
- Много голям брой независими продавачи, всеки от които предлага
продукция, чийто обем е малък по отношение на пазара като цяло. Независимо
от размера на промените в обема на продукцията на отделните доставчици,
ефектът върху общото предлагане на пазара е незначителен.
- Всички доставчици произвеждат стоки, които са идентични по стил,
качество и дизайн: клиентите избират доставчици само на базата на цената.
- За всеки продукт има голям брой купувачи и нито един купувач не може
да влияе върху търсенето.
- Съвършена информация за пазара - всеки купувач и продавач знаят какво
правят другите търговци и какви цени се искат на различни места на пазара.
- Няма разходи за сделките, така че всеки клиент може лесно да смени
един продавач с друг.
- Фирмите имат свобода да навлизат на пазара и да излизат от него според
желанията си.
- Всички фирми използват идентична и непроменяща се технология на производство.
Теорията на съвършената конкуренция е абстракция. Действителната икономика
е твърде сложна, за да се схване всичко едновременно, така че икономистите
опростяват задачата и разглеждат ограничен брой характеристики.
Икономистите използват модела на съвършената конкуренция, за да правят
изводи за състоянието на конкуренцията на действителните пазари. Колкото
повече се отличава един действителен пазар от модела, толкова по-ниско
е нивото на конкуренцията.