Какво са лицензните модели?

Има няколко лицензни модела. Всеки от тях може да бъде реализиран или с леки ограничения, или физически приложени.

Има няколко лицензни модела. Всеки от тях може да бъде реализиран или с леки ограничения, или физически приложени.

Компютърни лицензи

Когато се сдобиете със софтуерен лиценз за компютър или компютри, вие непременно ще инсталирате софтуера само на определен брой компютри. Когато деинсталирате софтуера от единия компютър, вие обикновено можете да преместите инсталацията на друг (но преди това със сигурност прочетете лиценза).

Често срещано е при компютърните лицензи е това, че броят на потребителите, които работят със софтуера, е неограничен.

Както споменахме проблема при активиране на продукта, вие обикновено имате правото да прехвърляте софтуерът на друг компютър или хардуер, но процесът по активиране, който следва би бил доста сложен.

Пример за компютърен лиценз са операционните системи.

Потребителски лицензи

Те са често срещани в среди, където софтуерът се инсталира например само веднъж на мрежови сървър и няколко потребителя работят с него отдалечено по мрежовата връзка. Такъв модел ще ограничи броя на потребителите, свързващи се едновременно или общия брой на уникалните потребители, които могат да използват приложение въобще.

Процесорни лицензи

Те са често срещани, когато се предполага, че приложения са инсталирани на мрежовите сървъри. Такива компютри обикновено имат повече от един процесор (за да се повиши коефициента на полезно действие)  и ето защо продавача ви задължава да купите лиценз за всеки процесор. Той предполага, че щом имате парите за допълнителен процесор, трябва да имате достатъчно пари, за да купите софтуерен лиценз.

Поддръжка

Това всъщност не е лицензен модел за софтуер, а интересна особеност, с която можете да се сдобиете за вашите софтуерни лицензи. Продавачите обикновено осигуряват подкрепа за техните продукти, обучение на купувачи, набавяне на кръпки и подобрено качество на версията на продукта.

Вие обикновено можете да си купите поддръжка на продукта, което означава да плащате едногодишна такса, за да получите подкрепа и някакво обучение. Обикновено цената е различна в зависимост от броя на лицензите, които имате или продължителността на такъв договор.