Що е то "отдалечена работа"? (Telework, Telecommuting)
Терминът "telecommuting" е въведен от Джак Нилс, който е имал главна роля при разпространението на тези концепции в САЩ, и е популяризиран от футуриста Франсис Кинсман в книгата му "The Telecommuters". Терминът "telework" е популяризиран в Европа благодарение на използването му от Европейската Комисия, която е спонсорирала много изследвания в тази област, особено в използването на отдалечената работа като средство за развиване на икономическа активност и създаване на възможности за работа в провинциалните области или в местата с икономически проблеми. Telecommuting е терминът, по-често използван в САЩ, докато Telework е изразът, който най-много се използва в Европа.
Джак Нилс въведе и възхитителния израз "сградeн комплекс" — идеята, че трябва да притежаваш внушителна офис-сграда, за да демонстрираш своята сила и престиж. Ако нямахме този комплекс, повечето от нас щяха да работят у дома си.
Имаме отдалечена работа, когато частично или изцяло се прилагат информационни и комуникационни технологии (ИКТ), за да бъде свършена дадена работа на разстояние от мястото, където са необходими резултатите или където обичайно би се се извършвала тя. По-простичко казано, налице е отдалечена работа, когато работата отива при работника, а не работника при работата.
Общият елемент във всички аспекти на отдалечената работа е
използването на компютри и телекомуникации за постигане на алтернатива на общоприетата география на работата. |
Tерминът "отдалечена работа" често погрешно се тълкува от медиите и хората като "надомна отдалечена работа", но това е подвеждащо. Отдалечената работа може да има много различни форми и характеристики, както си проличава от другите обяснени термини по-долу.
Има няколко различни типа отдалечена работа:
Тази страница се поддържа от Катедра Информационни Технологии, Факултет по математика и информатика към СУ "Свети Климент Охридски", България.
Страницата е разработена от Telework Development Team, България, 1998.
Работникът, или по-общо казано, едната страна в договора, работи в дома си, вместо да пътува до офиса на работодателя или клиента.
Изпълнителният, професионалният или сервизният персонал използва ИКТ, за да може да прекарва повече време при клиентите и "по време на път" да доставя услуги и възможности, които иначе биха изисквали персонал, работещ по адреси или посещение в офиса на фирмата.
Локални офиси за нежелаещите да работят в дома си, които искат да си спестят разходите, времето и неудобствата от прехода до главния офис на фирмата.
Локални общности с достъп до разработки, високопроизводителни ИКТ, мрежи и социализационни аспекти на работата, които биха били недостъпни за работещите в дома си.
Бизнес функции, разположени преди в близост до клиентите, се концентрират и, като резултат, се доставят от разстояние; например "front office" (дейности по продажбите, преди извършвани "на улицата", които сега се извършват по телефона или компютърни мрежи) и "back office" (услуги и работа по поддръжката, преди извършвани "на място", които вече могат да се свършат от всяка точка на земното кълбо с помощта на отдалечен достъп до системите).