European Telework Development Bulgarian flag

Oсновни термини


Работник от разстояние (Teleworker, Telecommuter)
Надомна отдалечена работа (Home-based telework, Telecommuting)
Телецентрове (Telecentres, Satellite office)
Гъвкав начин на работа (Flexible working)
Телеселца (Telecottages)
Телеселища (Televillages)
Отдалечена работа в движение (Nomadic teleworking)
Концентрирана отдалечена работа (Concentrative teleworking)
Офшорна отдалечена работа (Offshore telework)

Работник от разстояние (Teleworker, Telecommuter)

Най-общо означава, че някой работи у дома си изцяло или само част от времето. Може да означава и че някой изминава кратко разстояние до съответния телецентър, вместо до по-отдалечения офис. Медиите рисуват картини на идиличен селски начин на живот, но отдалечените работници могат да бъдат и в големите градове, в предградията или из страната и да "работят от разстояние" само няколко дни в месеца, в които да се координират с работещите на място.

Начало на страницата

Надомна отдалечена работа (Home-based telework, Telecommuting)

Извършване на работа у дома, вместо в офиса. Това се отнася до:

Начало на страницата

Телецентрове (Telecentres, Satellite office)

Традиционно, персоналът, занимаващ се с дадена бизнес функция, работи на едно място — финансовият отдел може да бъде в един град, отдела по поддръжката — в друг. Но сега компютрите и телекомуникациите позволяват на екипите да работят добре заедно независимо от това, дали са в повече от един офис, в повече от един град, или дори в повече от една държава.

"Телецентровете" отразяват този начин на мислене. Всеки работник пътува до офиса, който му е най-удобен, или до най-близкия, или до най-лесно достъпния чрез градския транспорт например. "Екипът" работи заедно през електронните мрежи.

Телецентровете могат да са собственост на съответната компания, или пък фирмата може да е наела работни места в многофирмен телецентър.

Когато някой работник си смени работата, няма нужда да се премества, защото е достатъчно да се променят линиите в структурата на организацията. Когато някой напусне или бъде повишен, или си смени работата по някакъв друг начин, компанията може да го замени с най-подходящата личност, независимо от местоположението и.

Предимствата са очевидни. Разработването на мрежи в добре екипираните и добре поддържаните телецентрове много ускоряват възприемането на методите на отдалечената работа, но понякога индустрията доста бавно успява да осъществи промяна на технологията.

Начало на страницата

Гъвкав начин на работа (Flexible working)

Това е концепция за работодателя, която посочва широк спектър от нови начини на работа, включително гъвкаво работно време и различни места на работа, гъвкави договори и т.н. Надомната отдалечена работа често е елемент на "гъвкаво-работещата компания", но цялостната концепция включва значително преосмисляне на цялата политика за работниците и за последствията от нея.

Пример за гъвкав начин на работа с надомна отдалечена работа е идеята за "подвижните бюра". Вместо всеки работник в даден офис да има "собствено" бюро, всеки който отиде на работа, използва което и да е свободно работно място в дадения ден. На всяко място има стандартната "офис система" — PC или компютърен терминал и телефон. Всеки работник си има "личен" карусел, в който се съхраняват "личните" му файлове и други вещи, който се премества при даденото бюро и стои там, докато работникът е наоколо. Тъй като много от работните места в съвременните офиси са заети само около 20% от работното време, спестяванията могат да бъдат внушителни. Един офис на IBM в щата Вашингтон е постигнал съотношението 80:20 — 800 души работят на 200 работни места.

IBM и Digital са се насочили изключително към тази философия, подтикнати от особено агресивното естество на компютърната индустрия, от техните традиции да следват новаторските и прогресивни методи на управление, както и от нуждата от увеличаване на продуктивността в една индустрия, чиито продукти постоянно поевтиняват с около 20%-30% годишно.

Начало на страницата

Телеселца (Telecottages)

Специален клас от телецентрове, наречени така поради произхода си в провинциалните села. За първи път се прилагат в Скандинавия, а вече са се разпространили и в много други райони на Европа — например има преуспяващи телеселца в Ирландия, Франция, Уелс и Шотландия. В телеселца могат да бъдат превърнати неизползваеми сгради или части от училища в провинцията, а могат да бъдат построени и специално за целта офис-сгради.

Първоначалната цел на телеселцата е била да
  доставят технологии и съответните умения на хората в отдалечените населени места, които нямат възможност да ги придобият, работейки за високотехнологични работодатели, тъй като последните са съсредоточени предимно в големите урбанизирани центрове.

Това все още е и основната роля на повечето телеселца — да осигуряват обучение за работа с компютри, текстообработка, електронни таблици, издателски системи, а напоследък и с електронна поща и мрежи. За тези, които имат собствени компютри, телеселцата осигуряват достъп до по-скъпо оборудване, например висококачествени принтери.

Телеселцата имат роля и в икономическата регенерация, като помагат на местните хора да намират работа, подходяща за техните способности — или за местни компании, или на принципа на отдалечената работа. В много от случаите телеселцата са тези, които предоставят технологията на местните компании и хора.

Много от телесцата работят на ръба на финансовите си възможности, защото са зависими от комбинацията от даренията и поддържаното обучение. Засега пазарът е труден за хората, "продаващи услуги от разстояние", поради факта, че много от управителите на телеселцата имат ограничен търговски опит и маркетингови умения.

Начало на страницата

Телеселища (Televillages)

Тази концепция е разширение на телеселцето. Идеята е да се разработи цяла общност, която да бъде тясно обвързана към бъдещата работа и начин на живот в мрежова икономика — цялото селище е "окабелено" и всеки дом е напълно оборудван с вътрешна мрежа, свързана към мрежата на селището и чрез високоскоростни комуникации, към "главното селище".

Телеселище е създадено близо до Крикхоуъл в Уелс, а идеята е дискутирана и в други области като регионите Хайлендс и Айлендс в Шотландия. Няколко такива проекта са на различен етап на реализация и в Северна Америка.

Начало на страницата

Отдалечена работа в движение (Nomadic teleworking)

Работниците "в движение” са тези, чиито задачи изискват много пътувания и чиято месторабота е "там, където са". Търговците и инженерите по поддръжката са един от примерите. Такива са и много изпълнителни директори, които с прносими PC и мобилен телефон искат да използват всички възможности, предоставени от технологиите, например звукови и факс пощенски кутии, съобщителни услуги и отдалечен достъп.

Работниците в движение обикновено имат поне някакво офис оборудване у дома, но главната им грижа е да имат готов достъп до добро оборудване "по пътя". На техните нужди откликват летищата, самолетите, хотелските вериги и други, например чрез предлагането на "приятелски настроени към мрежите" хотелски стаи с вградени куплунги за модеми.

Начало на страницата

Концентрирана отдалечена работа (Concentrative teleworking)

Всички примери дотук бяха за "разпределена" отдалечена работа — такава, която преди се е вършела в "централен" офис, и е била "разпределена" по домовете, телецентровете или телеселищата. Технологията позволява да се осъществи и обратния процес, а за някои типове работа това може да се окаже много ефективно. Пример за концентрирана отдалечена работа е даден от Dell, които събраха на едно място операциите по поддръжка на клиентите от няколко северно-европейски страни и ги концентрираха в един център в Ирландия и Великобритания. American Express също са предприели подобна инициатива.

Ако моето седалище е в Барселона и ми е необходим някаква услуга, моята най-голяма грижа ще бъде колко бързо ще ми се отговори на телефонното обаждане и колко ефективна ще бъде услугата, а ни най-малко не ме интересува къде се намира този, с когото говоря по телефона. Тъй като технологиите дават преимущество на мрежово-доставяните услуги, икономиите от скалируемостта плюс вариациите в местните цени дават повод да се постави под съмнение общоприетата идея персоналът по обслужването да бъде "близко до пазара". При наличието на днешните телекомуникации "близко" е там, където има телефон!

Начало на страницата

Офшорна отдалечена работа (Offshore telework)

Management Technology Associates (MTA) са въвели този термин по време на проучването за отдалечената работа, отдалечената търговия и отворените електронни мрежи през 1992-93 гг., поръчано от Министерството на търговията и индустрията на Великобритания. Трябвали е да се прогони илюзията, че отдалечената работа е ефективно спасение от икономическите проблеми в дадени региони, както и еднакво опасната илюзия, че отдалечената работа е всичко необходимо за едно телеселце и розов начин на живот. Офшорната отдалечена работа прехвърля работните места от извън вашия регион, град или страна.

Отдалечената работа и технологията, които я поддържат са неутрални — те нито създават нови работни места, нито намаляват техния брой. Те просто предoставят възможности, но от нас зависи как ще се възползваме от тях.

Много страни започват да разбират икономическите възможности, предоставени от отдалечената търговия — софтуерната продукция си хареса Индия, системната поддръжка и управление на данните — Филипините, потребителските услуги — страните в западния Индийски океан. Офшорната отдалечена работа все пак не означава само прехвърляне на работата в зони с по-ниски цени. В доклад от 1993 г. до правителството на Великобритания се показва, че възможностите за работа ще се увеличат там, където има правилно съчетание от цена, умения и предприемачество.

Публикувания доклад на MTA "Локалните и регионални отговорности" е предназначен да помага на развиващите се, локалните, регионалните и националните правителствени и икономически агенции да реагират правилно на предоставените възможности и заплахи от страна на офшорната отдалечена работа.

Що е то ''отдалечена работа''?Начало на страницатаСъдържаниеПредимства

Тази страница се поддържа от Катедра Информационни Технологии, Факултет по математика и информатика към СУ "Свети Климент Охридски", България.

Страницата е разработена от Telework Development Team, България, 1998.