Входни устройства

При повечето компютри клавиатурата е основното входно устройство за текст. Клавиатурата е разделена на шест части: Символен блок, Специални клавиши, Функционални клавиши, Навигационен блок, Цифров блок, и Windows клавиши. Клавишите с букви се използват по същия начин, както тези при пишещата машина. Ако натиснете клавиш с буква и го задържите, то тя ще се повтори докато не го отпуснете. Клавишите с цифри се намират в горната част на символния блок. За да въведете знак, който е изписан над цифрите, натиснете и задръжте клавиша Shift при натискане на знака. Символните клавиши се използват и за въвеждане на пунктуационни и математически знаци.



Щракнете върху всеки един от цветните клавиши, за да разберете неговото предназначение:

Цифровият блок се намира в дясната част на клавиатурата и с него могат да се изпълняват две различни функции. Когато е включена светлинната индикация Numlock, цифровият блок се използва за въвеждане на цифри и операции (като + и -). Когато е изключена светлинната индикация на Numlock, цифровият блок се използва за навигация (клавишите стрелки, Home, End, PgUp и PgDn).

Windows клавиши има само на по-новите модели клавиатури. Те са удобни при извършване на някои операции в Windows.

Мишката е входящо устройство, което се държи в ръка.

Обикновено тя е свързана с компютъра посредством кабел. Когато движите мишката върху подложката или щраквате с бутон, тези движения и действия се отразяват на екрана с помощта на така наречения показалец. Основните действие, които се извършват с мишката са, свободно движение, еднократно щракване, влачене и пускане и двукратно щракване.

Мишката има алтернативни устройства. Обикновено при лаптопите се използва тракбол или тачпад. Първото представлява билюр, разположен в предната част на клавиатурата, а второто правоъгълна плоскост, върху която се допира пръст на ръката, за да се управлява курсора.

Джойстикът е устройство, което обикновено се използва в компютърните игри. Той представлява основна, върху която е поставена дръжка с бутони. Потребителят може да накланя дръжката в различни посоки и по този начин да предизвиква събития на екрана.

Светлинната писалка е друго входно устройство, приличащо на химикал. Тя е свързана с монитора и чрез посочване на определени участъци от него може да се изпълняват различни команди от програми.