Една от най-важните промени днес е огромния обем от информация, която затрупва хората и организациите, поради ниските цени на мултимедийните продукти и тяхното разпространение, а също така и доставката им по различни възможни информационни канали. Промените в обществото, неизбежно водят до цялостни промени в образователната система, в средствата и методите за обучение. Телекомуникационната и цифровата мултимедия създадоха нови възможности за придобиване на знания, тъй като те активират повече човешки сетива. Последните изследвания показват, че хората възприемат около 80% от наличната информация, ако в същото време гледат, слушат и работят с нея. Новата реформа в образованието ще се определя от промените в технологиите - доминиращата в момента в училищата и университетите печатна технология постепенно ще бъде заместена от цифровата мултимедийна технология и телекомуникациите. Все повече и повече ще нараства нуждата от нов вид грамотност - мултимедийна грамотност, например способността на хората да четат, пишат и комуникират чрез цифрово кодирани мултимедийни материали, съдържащи текст, графики, анимации, видео, звук. Според някои експерти, образованието ще се базира на: асинхронност по време и място, взаимодействие и виртуално преструктуриране на учебната среда. |
Основните характеристики на този модел са:
|
Непрекъснатото обучение вече (или поне би трябвало да е) е неотменна част от трудоспособния период на всеки човек - това наложи създаването на нови технологии за транспорт на информация до учащите се. В повечето случаи не е възможно провеждането на специализирани курсове, тъй като специалистите по дадена тема са малко, a на всичкото отгоре са географско разпръснати. Интернет-базираното обучение, възникнало от компютърно-базираното обучение, предлага начин за бърз транспорт на знания до хората, на които тези знания са необходими. То предлага 24 часова достъпност и персонализация, съгласно знанията и нуждите на всеки учащ се. Осигуряването на възможност и средства за непрекъснато обучение е повече от необходимо за всяка една компания. То трябва да е част от стратегията на всяка компания, тъй като резултатите от обучението са свързани директно с бизнес резултатите на компанията. За да бъде обучението по-ефективно е необходимо консолидиране. Отделът за обучение трябва добре да разбира бизнес целите на компанията. Всеки служител на компанията трябва да познава нейната обща стратегия и своята роля в постигането на набелязаните цели. Един от основните проблеми на всяка компания е, че някои от нейните бизнес единици си поставят свои собствени цели, нарушавайки no този начин стратегията на компанията. Ако в различните нива на една компания има различни цели и различни нареждания, служителите ще се объркат и няма да знаят кое от нарежданията (целите) е правилното. Освен лошите бизнес резултати, произтичащи от такова объркване, ще се обърка и обучението. То ще се провежда в паралел, умножавайки разходите, тъй като всеки курс ще бъде планиран индивидуално. Въпреки, че това е лошо, все пак е пo-добре от нищо. По този начин поне служителите ще са наясно с целите на компанията. По-лошият случай е когато се провежда обучение, нямащо нищо общо с целите на компанията и което не може да се използва в нейните бъдещи проекти. За преодоляване на проблемите с непрекъснато променящата се бизнес среда се изискват нови модели на обучение. Новата парадигма налага създаването на отделен отдел за обучение, които координира u разработва програмите за обучение в цялата компания. Това елиминира множеството дублиращи се усилия, хвърлени за обучение. Тъй като големите компании имат офиси в различни държави, обучението трябва да бъде адаптирано към специфичните за държавата цели, защото целите на компанията като цяло включват само отчасти тази държава (примерно определени продукти не се разпространяват в тази държава, следователно няма нужда от превеждане на обучение за тях). Обучението не бива да зависи само от предлаганите продукти или услуги. Голяма част от тренировъчните програми са предназначени за използваните в компанията продукти и услуги - примерно текстови редактор или презентационна програма. С цел опростяване обмена на информация между различните отдели и бизнес единици е необходимо използвания компютърен софтуер да бъде стандартизиран. Това от своя страна намалява и количеството на необходимото обучение. Примерно, ако компанията официално използва само един вид текстови редактор, то за него ще е необходимо само един тип обучение. Необходимото обучение намалява и поради факта, че отделните потребители могат да си помогнат един на друг. При наличието на координация, тренировъчните програми могат да бъдат въвеждани no-бързо, а освен това ще бъдат и no-евтини. Обикновено лицензите (за закупуване, наемане или лизинг) за обучаващ софтуер са no-евтини при закупуване на пo-големи количества. За изграждането на добър централизиран отдел за обучение, първо е необходимо да се отговори на въпроса защо толкова много отдели и бизнес единици създават свои собствени програми за обучение. Тъй като вероятно за това ще има множество причини, тези причини трябва да бъдат анализирани. Една възможна причина е, че централния отдел за обучение не отговаря на нуждите на отделните бизнес единици. Непрекъснато променящите се бизнес правила трябва да се следват и от отдела за обучение. Новите методи за обучение обикновено са по-добри, така че отдела за обучение трябва да бъде обучен за тях. Друг основен проблем на повечето традиционни програми за обучение е, че те използват погрешни измервателни единици. Вместо да използват като единица необходимия брой дни обучение на служител, новите методи за измерване трябва да бъдат основани на това, как обучението да помогне за постигане целите на корпорацията, бизнес единицата или на отделния служител. |
Новата парадигма на обучението обвързва дейностите по обучение и тренировка с целите на компанията, групата и отделния служител, а успеха на това обучение се измерва с постигнатите цели. Това обаче изисква промяна във възгледите на мениджърите. Обучението не бива да се счита за неизбежен разход. Непрекъснатото обучение на всички служители трябва да стане част от бизнес плана и следва да се счита за основен фактор за успеха на компанията. |
Разходите за обучение и тренировка могат да бъдат редуцирани чрез разработването на програми, обучаващи служителите точно толкова, колкото им е необходимо за извършването на тяхната работа. Това изисква създаването на по-динамични програми, които могат да бъдат адаптирани към нуждите на единичен служител Примерно, служител който му е необходимо да знае как да печати в мрежа, не бива да бъде учен как да инсталира мрежови принтер. Следователно, програмите не трябва да се състоят от масивни блокове познание, а следва да включват малки модули, които могат да бъдат сглобявани, съгласно нуждите. |
За постигане на гореспоменатите цели е необходимо да имате подходящия софтуер, с който да администрирате процеса на обучение в рамките на вашата компания (или в рамките на Интернет). Това означава на първо място, че всички учебни програми трябва да бъдат създавани от единичен отдел в рамките на компанията с цел намаляване на дублиращите се програми, а от там и на дублиращите с разходи. В повечето компании, учебните програми се разработват от централизирания отдел, с подкрепата на другите отдели, тъй като в своите области те притежават определени специфични познания - по този начин отдела за обучение осигурява ефикасния мениджмънт на програмата, а конкретния друг отдел - необходимото съдържание на програмата. |
Saba Softwareпредлагат софтуерно решение за управление и поддържане на отдел за обучение. Софтуерът е на Java, което го прави подходящ за всяка система. Той позволява оценка на наученото от всеки обучаващ се, съгласно изискваната от него компетенция, позиция или длъжност. Тези оценки се използват от мениджърите за да видят какви са били познанията (оценките) на служителя преди и след програмата за обучение. Софтуерът предлага на потребителите възможност за планиране на комплект от онлайн и традиционно обучение, както и закупуване на допълнителни образователни помагала. Продуктът следи постигнатите финансови резултати и на тази основа се преценява ефективността на обучението. По този начин може да анализира кой фактор (задоволство на потребителите, ефективност на образователните програми, печалба, връщане на инвестициите и т.н.) не отговаря на поставените цели и какви мерки трябва да се вземат за тяхното достигане. Saba Software предлагат пакет от иновативни корпоративни приложения, даващи възможност за извличане на бизнес предимство, чрез ускоряване прехода към онлайн обучение. Примерно, Saba Education Management System позволява на мултинационалните компании да създадат компетентна web-базирана среда за обучение, предоставяща персонално, ценово и време-ефективно онлайн обучение за служители, канални партньори и потребители. Тези приложения осигуряват истинско web-базирано решение за всички типове обучение. |
Internet Universityпредлага разработени курсове с програми и платформа за управление. Тяхното решение позволява на всеки тип организация или лице да разшири своята образователна програма в световен мащаб. Internet University са сключили споразумения с множество академични институции, планиращи да започнат или разширят своите онлайн програми за дистанционни обучения. По този начин, Internet University може да помогне както на желаещите да се обучават, така и на обучаващите. Основните функции на продукта включват виртуален университет представляващ платформа за онлайн обучение и система за управление на курсовете и учащите. Системата за управление набира учащи, обработва плащанията по обучението, следи обучението на студентите, автоматично ги оценява и предоставя онлайн резултатите, осигурява доклади към студентите и към администрацията. Системата позволява избирането или отказването на определени курсове, както и редактиране на включената в тях програма. Вторият модул включва инструменти за разработка на курсове. Третият модул се грижи за управлението на сървърите, комуникационните линии, софтуера и включва персонал за поддържане на системата. Разгледаните накратко два продукта дават възможност на компаниите или на частни лица да стартират инициатива за дългосрочно обучение, съответстващо на техните цели. |