Причини за Интернет-базираното обучение


Една от най-важните промени днес е огромния обем от информация, която затрупва хората и организациите, поради ниските цени на мултимедийните продукти и тяхното разпространение, а също така и доставката им по различни възможни информационни канали. Промените в обществото, неизбежно водят до цялостни промени в образователната система, в средствата и методите за обучение. Телекомуникационната и цифровата мултимедия създадоха нови възможности за придобиване на знания, тъй като те активират повече човешки сетива. Последните изследвания показват, че хората възприемат около 80% от наличната информация, ако в същото време гледат, слушат и работят с нея. Новата реформа в образованието ще се определя от промените в технологиите - доминиращата в момента в училищата и университетите печатна технология постепенно ще бъде заместена от цифровата мултимедийна технология и телекомуникациите. Все повече и повече ще нараства нуждата от нов вид грамотност - мултимедийна грамотност, например способността на хората да четат, пишат и комуникират чрез цифрово кодирани мултимедийни материали, съдържащи текст, графики, анимации, видео, звук. Според някои експерти, образованието ще се базира на: асинхронност по време и място, взаимодействие и виртуално преструктуриране на учебната среда.


Мултимедиен модел на обучение


Основните характеристики на този модел са:
  • образователните / научните дисциплини се базират не на печатни учебни материали, а не електронни библиотеки и обектно-ориентирани мултимедийни материали. Световната мрежа (World Wide Web (WWW)) предлага на студентите огромно количество от информационни ресурси и чрез безкрайното си разнообразие, тя може да покрие цялото културно наследство и знание за човечеството. Всеки потребител може да бъде автор и да публикува материали, които са достъпни за всички.
  • Учениците не получават готови познания, те трябва да сами да ги конструират, да се обучават индивидуално в зависимост от способностите, интересите, предпочитанията и познавателните си способности. Те се научават как да учат.
  • Учениците могат да взимат участие при определянето на образователните цели и да поемат отговорност за тяхното изпълнение. Те могат да контролират учебния процес, да работят в екипи, да взимат участие в дискусии и да търсят ефективността от обучението, дори да избират преподавателите си.
  • Преподавателите са по-скоро асистенти на учениците, техни по-възрастни съученици, които им помагат да се научат как най-оптимално да използват богатството от информационни ресурси в глобалната информационна система и как да намерят най-подходящите учебни материали - как да ги структурират и асимилират
  • Преобладава така наречената проектна педагогика, която е характерна предимно за университетите и професионалната квалификация, но напоследък все повече започва да се прилага и в училищата. Постиженията на учениците се оценяват на базата на постигнатите резултати, които могат да бъдат представени, защитени и публикувани както локално така и глобално. Насърчава се и самооценката.
  • Колективното обучение и работа преобладават над конкурентното обучение. Глобалната информационна среда спомага за това, като предлага различни софтуерни приложения, които подпомагат колективното обучение и работа. Преподавателите могат да работят както индивидуално така и с малки групи от ученици. Учениците могат да бъдат асистенти на преподавателите и да помагат на своите съученици да се запознаят с новите софтуерни средства или при разрешаването на някои конкретни проблеми.
  • Училището и университета са отворени за света - задачите и проблемите, които се решават са от реалния живот и често са дефинирани от самите ученици. Проблемите се решават колективно с помощта на преподавателите.
  • Мястото, времето, хардуера и всички учебни материали и софтуер се използват много гъвкаво и ефективно. Ограниченията за разстояние и време могат да се превъзмогнат, а също така и обучението в класни стаи и аудитории, където се изисква едновременно присъствие на преподавател и ученици. Учениците могат да работят в динамична и интерактивна мултимедийна учебна среда, където далеч от преподавателя и другите ученици тя/той може да комуникира и работи с нейните/неговите виртуални приятели по целия свят. Ученикът става член на глобалните колективни образователни общества.

Обучението като част от стратегията на фирмата


Непрекъснатото обучение вече (или поне би трябвало да е) е неотменна част от трудоспособния период на всеки човек - това наложи създаването на нови технологии за транспорт на информация до учащите се. В повечето случаи не е възможно провеждането на специализирани курсове, тъй като специалистите по дадена тема са малко, a на всичкото отгоре са географско разпръснати. Интернет-базираното обучение, възникнало от компютърно-базираното обучение, предлага начин за бърз транспорт на знания до хората, на които тези знания са необходими. То предлага 24 часова достъпност и персонализация, съгласно знанията и нуждите на всеки учащ се.
Осигуряването на възможност и средства за непрекъснато обучение е повече от необходимо за всяка една компания. То трябва да е част от стратегията на всяка компания, тъй като резултатите от обучението са свързани директно с бизнес резултатите на компанията. За да бъде обучението по-ефективно е необходимо консолидиране. Отделът за обучение трябва добре да разбира бизнес целите на компанията. Всеки служител на компанията трябва да познава нейната обща стратегия и своята роля в постигането на набелязаните цели. Един от основните проблеми на всяка компания е, че някои от нейните бизнес единици си поставят свои собствени цели, нарушавайки no този начин стратегията на компанията. Ако в различните нива на една компания има различни цели и различни нареждания, служителите ще се объркат и няма да знаят кое от нарежданията (целите) е правилното.
Освен лошите бизнес резултати, произтичащи от такова объркване, ще се обърка и обучението. То ще се провежда в паралел, умножавайки разходите, тъй като всеки курс ще бъде планиран индивидуално. Въпреки, че това е лошо, все пак е пo-добре от нищо. По този начин поне служителите ще са наясно с целите на компанията. По-лошият случай е когато се провежда обучение, нямащо нищо общо с целите на компанията и което не може да се използва в нейните бъдещи проекти.
За преодоляване на проблемите с непрекъснато променящата се бизнес среда се изискват нови модели на обучение. Новата парадигма налага създаването на отделен отдел за обучение, които координира u разработва програмите за обучение в цялата компания. Това елиминира множеството дублиращи се усилия, хвърлени за обучение. Тъй като големите компании имат офиси в различни държави, обучението трябва да бъде адаптирано към специфичните за държавата цели, защото целите на компанията като цяло включват само отчасти тази държава (примерно определени продукти не се разпространяват в тази държава, следователно няма нужда от превеждане на обучение за тях).
Обучението не бива да зависи само от предлаганите продукти или услуги. Голяма част от тренировъчните програми са предназначени за използваните в компанията продукти и услуги - примерно текстови редактор или презентационна програма. С цел опростяване обмена на информация между различните отдели и бизнес единици е необходимо използвания компютърен софтуер да бъде стандартизиран. Това от своя страна намалява и количеството на необходимото обучение. Примерно, ако компанията официално използва само един вид текстови редактор, то за него ще е необходимо само един тип обучение. Необходимото обучение намалява и поради факта, че отделните потребители могат да си помогнат един на друг.
При наличието на координация, тренировъчните програми могат да бъдат въвеждани no-бързо, а освен това ще бъдат и no-евтини. Обикновено лицензите (за закупуване, наемане или лизинг) за обучаващ софтуер са no-евтини при закупуване на пo-големи количества.
За изграждането на добър централизиран отдел за обучение, първо е необходимо да се отговори на въпроса защо толкова много отдели и бизнес единици създават свои собствени програми за обучение. Тъй като вероятно за това ще има множество причини, тези причини трябва да бъдат анализирани. Една възможна причина е, че централния отдел за обучение не отговаря на нуждите на отделните бизнес единици. Непрекъснато променящите се бизнес правила трябва да се следват и от отдела за обучение. Новите методи за обучение обикновено са по-добри, така че отдела за обучение трябва да бъде обучен за тях.
Друг основен проблем на повечето традиционни програми за обучение е, че те използват погрешни измервателни единици. Вместо да използват като единица необходимия брой дни обучение на служител, новите методи за измерване трябва да бъдат основани на това, как обучението да помогне за постигане целите на корпорацията, бизнес единицата или на отделния служител.


Новата парадигма


Новата парадигма на обучението обвързва дейностите по обучение и тренировка с целите на компанията, групата и отделния служител, а успеха на това обучение се измерва с постигнатите цели. Това обаче изисква промяна във възгледите на мениджърите. Обучението не бива да се счита за неизбежен разход. Непрекъснатото обучение на всички служители трябва да стане част от бизнес плана и следва да се счита за основен фактор за успеха на компанията.
Новото обучение може да бъде успешно само ако преди това са били ясно дефинирани целите на компанията, в които интегрална част да е точно това обучение. Това изисква нови възгледи не само от страна на мениджърите, но и от страна на отдела за обучение. Вместо целите да бъдат само свеждани до персонала, той трябва да е запознат с тях в степен, достатъчна за конкретния служител По този начин всеки ще знае какви са целите и персонала ще работи съвместно за да ги постигне.
Всичко това е свързано с преглед и ако трябва корекция на съществуващите бизнес процеси. След като целите и процесите бъдат съгласувани, и отдела за обучение е стартирал новата програма, този отдел следва да бъде оценяван по това доколко всеки индивидуален служител, екип, отдел и компанията като цяло са постигнали набелязаните цели. В никакъв случай не бива да се използва оценка, базирана на количеството проведено обучение.



Разходи за обучение


Разходите за обучение и тренировка могат да бъдат редуцирани чрез разработването на програми, обучаващи служителите точно толкова, колкото им е необходимо за извършването на тяхната работа. Това изисква създаването на по-динамични програми, които могат да бъдат адаптирани към нуждите на единичен служител Примерно, служител който му е необходимо да знае как да печати в мрежа, не бива да бъде учен как да инсталира мрежови принтер. Следователно, програмите не трябва да се състоят от масивни блокове познание, а следва да включват малки модули, които могат да бъдат сглобявани, съгласно нуждите.
Ако тренировъчната програма може да бъде сглобена съгласно нуждите, то това позволява и провеждането на моментално обучение. Ако даден служител се нуждае от определена програма, тя трябва да бъде предложена на момента. На служителите трябва да бъде дадена възможност да посетят Интернет сайта за обучение, където да могат да изберат сами необходимите им модули. Всички предлагани курсове трябва да са налице онлайн за самоподготовка, като все още има смисъл от поддържането на преподавателски състав.
Отделът за обучение не бива да диктува условията за подготовка. В повечето случаи служителите научават повече един от друг, отколкото от обучението им от специализирания отдел. Това е по-лесно в по-малките компании, където служителите се срещат всеки ден, докато при големите компании тези срещи на практика са невъзможни. При тях като средства за обучение могат да се използва нюз и чат групи, пощенски списъци и вестници.
чат групите предлагат най-бързите отговори на поставения въпрос, след тях са нюз групите и пощенските списъци. Все пак, нюз групите има друго предимство - те пазят архив на поставените въпроси и отговори.
Основният проблем при използването на тези технологии е, че служителите не получават сертификат за преминатото обучение. Самообучението не може да бъде оценено и от работодателите, защото те нямат и представа какво правят служителите им. Все пак по мои наблюдения, самообучението (или самостоятелно преминати те учебни програми) е много по-ефективно от формалното обучение.



Софтуер за управление на обучението


За постигане на гореспоменатите цели е необходимо да имате подходящия софтуер, с който да администрирате процеса на обучение в рамките на вашата компания (или в рамките на Интернет). Това означава на първо място, че всички учебни програми трябва да бъдат създавани от единичен отдел в рамките на компанията с цел намаляване на дублиращите се програми, а от там и на дублиращите с разходи. В повечето компании, учебните програми се разработват от централизирания отдел, с подкрепата на другите отдели, тъй като в своите области те притежават определени специфични познания - по този начин отдела за обучение осигурява ефикасния мениджмънт на програмата, а конкретния друг отдел - необходимото съдържание на програмата.


Saba Software


Saba Softwareпредлагат софтуерно решение за управление и поддържане на отдел за обучение. Софтуерът е на Java, което го прави подходящ за всяка система. Той позволява оценка на наученото от всеки обучаващ се, съгласно изискваната от него компетенция, позиция или длъжност. Тези оценки се използват от мениджърите за да видят какви са били познанията (оценките) на служителя преди и след програмата за обучение. Софтуерът предлага на потребителите възможност за планиране на комплект от онлайн и традиционно обучение, както и закупуване на допълнителни образователни помагала.
Продуктът следи постигнатите финансови резултати и на тази основа се преценява ефективността на обучението. По този начин може да анализира кой фактор (задоволство на потребителите, ефективност на образователните програми, печалба, връщане на инвестициите и т.н.) не отговаря на поставените цели и какви мерки трябва да се вземат за тяхното достигане.
Saba Software предлагат пакет от иновативни корпоративни приложения, даващи възможност за извличане на бизнес предимство, чрез ускоряване прехода към онлайн обучение. Примерно, Saba Education Management System позволява на мултинационалните компании да създадат компетентна web-базирана среда за обучение, предоставяща персонално, ценово и време-ефективно онлайн обучение за служители, канални партньори и потребители. Тези приложения осигуряват истинско web-базирано решение за всички типове обучение.

Internet University


Internet Universityпредлага разработени курсове с програми и платформа за управление. Тяхното решение позволява на всеки тип организация или лице да разшири своята образователна програма в световен мащаб. Internet University са сключили споразумения с множество академични институции, планиращи да започнат или разширят своите онлайн програми за дистанционни обучения. По този начин, Internet University може да помогне както на желаещите да се обучават, така и на обучаващите.
Основните функции на продукта включват виртуален университет представляващ платформа за онлайн обучение и система за управление на курсовете и учащите. Системата за управление набира учащи, обработва плащанията по обучението, следи обучението на студентите, автоматично ги оценява и предоставя онлайн резултатите, осигурява доклади към студентите и към администрацията. Системата позволява избирането или отказването на определени курсове, както и редактиране на включената в тях програма.
Вторият модул включва инструменти за разработка на курсове. Третият модул се грижи за управлението на сървърите, комуникационните линии, софтуера и включва персонал за поддържане на системата.
Разгледаните накратко два продукта дават възможност на компаниите или на частни лица да стартират инициатива за дългосрочно обучение, съответстващо на техните цели.