VRML

През 1989г. в Silicon Graphics, Inc започва разработка на нов проект за създаване на инфраструктура за интерактивни 3D графични приложения. Двете основни цели на проекта са създаването на среда за разработване, която да позволи изграждането на интерактивни, работещи с 3D графика приложения и тя да бъде използвана за създаване на триизмерен графичен интерфейс. Първата част от проекта е концентрирана върху проектирането и създаването на семантика и механизми. През 1992г. Iris Inventor 3D е одобрен като първи резултат от тези усилия. Той дефинира много от семантиката на днешния VRML (Virtual Reality Modeling Language). През 1994г. се появява Open Invent, работещ на множество платформи. През същата година е показан и първият прототип на 3D браузър - Labyrinth. Октомври месец е показана версия 1.0 на VRML на Втората Международна конференция на World Wide Web. VRML2.0 се създава 1996г., а VRML97 през 1997г. VRML е проектиран да бъде съвместим със структурата на Интернет и WWW. Използва съществуващите стандарти вместо да създава нови, коeто го прави лесен за Web разработчиците, които могат да използват съществуващите средства, за да създават VRML документи.

Език за моделиране на виртуалната реалност - VRML не изисква задълбочаване. Той осигурява необходимия минимум геометрични средства и съдържа такива отвъд сферата на моделиращите езици. Така че VRML не е виртуална реалност или моделиращ език. Има няколко отговора на въпроса какво е VRML:

1.

В същността си VRML е просто триизмерен формат. Дефинира повечето от често използваните в съвременните триизмерни приложения като йерархични трансформации, геометрия, анимация и материални възможности. Една от първите цели на дизайна с VRML е да осигури успешна размяна на 3D файлове.

2.

VRML е 3D аналог на HTML т.е. VRML служи за опростено създаване на Web страници и представлява многоплатформен език за публикуване на 3D Web страници. Част от информацията е по-добре възприемана, ако е представена триизмерно: например игри, инженерни и научни визуализации, обучаващи програми и архитектурни проекти. Обикновено такива типове проекти изискват интензивна интерактивност, анимация и участие на потребителя, което не е възможно с форматите за текст и изображения. VRML осигурява технология, която съчетава в един модел три- и дву- мерни изображения с текст и мултимедия. Когато те се комбинират със скриптови езици и възможностите на Интернет се получава изцяло нов вид интерактивни приложения.

Няколко популярни браузъра за VRML са Live3D за персонални компютри и Voyager за Mac. Изисква се поне компютър 486 CPU, 50 Mhz и 8 Mb, PC, Mac или Unix компютър. За предпочитане е PC платформа.

назаднапред