Клиент/Сървър

Моделът клиент/сървър е основата на днешните разпределени системи. Той е отговор на ограниченията типични за традиционния модел на централизирани ресурси, където главният компютър предоставя достъп до бази от данни чрез множество терминали. Клиент/сървър моделът е отговор и на архитектурата на файловите сървъри в локални мрежи, където системи комуникират с файл сървър, неразполагащ с мощен процесор.

Архитектурата клиент/сървър има три основни компонента: клиент, сървър и връзката помежду им.

Клиент
Клиентът е програмата, очакваща да получи услуга от друга програма. Той взаимодейства с потребителя чрез клавиатурата, дисплея или друго входно/изходно устройство. Клиентът няма директни отговорности към достъпа до данни. Той само изпраща заявки до сървъра и показва върнатите резултати на екрана. Ето защо клиентската машина може да бъде оптимизирана за своята работа. Например, тя няма да има нужда от голямо дисково пространство, за чиято сметка може да подобри възможностите на графичните си устройства. Клиентът извършва следните обработки:

управление на графичен интерфейс

управление на взаимодействията с потребителя

визуализация на данните

други процедури

Обикновено за това не се изисква някаква сложна и скъпа техника. Най-обикновен персонален компютър би бил достатъчен на всеки желаещ да отправи заявка.

Сървър
Сървърът е системата, която предоставя набор от услуги на клиента. Той има за задача да приема и обработва клиентските заявки и да връща отговора обратно. Сървърът има нужда от голямо дисково пространство и мощен процесор, за да обработва бързо голямо количество информация (данни).

Връзката между клиента и сървъра
Клиентът и сървърът могат да са на един и същ компютър или на различни компютри, свързани в мрежа. Мрежата прави възможна отдалечената клиент/сървър комуникация.

назаднапред