Работа с функции

Работата с формули не е единственият начин за изчисляване. Excel предлага множество от предварително дефинирани формули и функции. Ако се нуждаеш от специална функция като сумиране, средно аритметично, минимум, максимум, трябва да спазиш следните инструкции. Избери клетка, в която искаш да въведеш функция. Щракни върху бутон “insert function” („въведи функция”).

Появява се диалогов прозорец Insert Function. Може да опиташ да напишеш описание на необходимата функция и след това да щракнеш върху бутон Go”. Възможно е и да избереш категория от падащо меню “Or select a category” и след това избереш твоята функция от поле “Select a function” („Избор на функция”), което е разположено в средата на диалоговия прозорец.

В случай, че искаш да изчислиш сума от клетки A1, A2 и A3. трябва да използваш функция от категорията “Math & Trig” избираш функция “SUM” („СУМА”), след това бутон OK. Отваря се диалогов прозорец “Function arguments” („Аргументи на функцията”).

Тук можеш да избереш клетката или клетките (адреса на клетката), които ще участват като оператори в изчислението. Има два начина за избор на клетка или клетки. Можеш да напишеш адреса ръчно в поле за въвеждане Number 1” или чрез щракване на бутон за избор с мишката. В следващата стъпка е необходимо да се изберат клетки с курсора на мишката. Отваря се малък диалогов прозорец Function arguments. Резултатите от избраните с мишката клетки се показва в този малък диалогов прозорец. Можеш също така да модифицираш избраното ръчно – след избора с мишката. Ако си удовлетворен от резултата, щракни на бутона за потвърждение или натисни клавиш “ENTER”. След това щракни на “OK”.

Упражнение:

Въведи произволни цифри в клетки A1, A2 и A3. Изчисли сумата на тези клетки. Използвай функцията “SUM” („СУМА”). Опитай се да избереш клетките чрез ръчно въвеждане, след това чрез мишката (Резултатът ще бъде идентичен).

Забележка:   Символът “:” означава “обсег”. Ако напишеш A1:A3, това ще означава същото като A1+A2+A3. В случая би било доста лесно да напишеш A1+A2+A3 вместо A1:A3. Но представи си ситуация, в която трябва да сумираш много клетки. Би било почти невъзможно да го направиш по първия начин.

Друг лесен начин за сумиране е използването на свойството “Auto-sum” („Авто-Сумиране”). Щракни върху клетката за сума, след това върху бутон auto-sum” („Авто-Сумиране”). Понякога Excel може автоматично да намира клетки, които искаш да сумираш. Ако не, трябва да избираш клетките с мишката и след това да натискаш ENTER.