Видеомагнетофони

Едва ли има човек, който да не е виждал видеомагнетофон. Естествено домашните видеомагнетофони и техните ограничени възможности за запис и възпроизвеждане са една малка част от многообразието от подобни устройства. Тъй като след малко ще стане дума за различните формати за запис на аналогово и цифрово видео, сега ще обърнем внимание на пълния набор от функции, които един видеомагнетофон би следвало да има, без значение в какъв формат записва.

 

Свързване. Необходимо е да има всички познати стандартни начини за връзка с останали подобни магнетофони или компютър. Ако видеоформата не позволява, някои типове свързвания могат и да липсват. Ако видеомагнетофонът е аналогов, логично е да няма цифрови входове и изходи за видеосигнал. Ако обаче магнетофонът е цифров, освен необходимите цифрови входове и изходи, трябва да притежава и аналогови входове и изходи.

Звук. Задължително е да има индикатори и регулатори за нивото на звука, който се записва или е записан. За качественото получаване/предаване на звука е необходимо видеомагнетофонът да има надеждни конектори и за предпочитане т.н. балансирани вход/ изходи, при които възможността за внасяне на смущения в звука по време на запис е минимално.

Тайм код. Възможността за работа по таймкод е задължителна само, ако видеоформатът, за който магнетофонът е предназначен, поддържа такъв код. Тайм кодът е особено полезен, за да може да се зададе точното място, откъдето да започне записът и колко време да продължи в случай, че се налага подменяне на част от видеоматериал с друг върху лентата. Когато се вкарва видеоматериал в компютър, таймкодът се използва и за управление на магнетофона.

Така може да се вкарват точно онези части от материала, които са необходими. Частите от материала, които не са нужни, се прескачат автоматично. Това се прави по следния начин. Първоначално трябва да бъде изгледан целия заснет материал и да се опише, според таймкода, началото и края на всяка сцена или дубъл, които ще се вкарва в компютъра. Създава се в компютъра списък с началните и крайни (In - Out) точки на сцените/дублите. След като започне процеса на вкарване на видеото в компютъра, видеомагнетофонът вече е управляван и прехвърля автоматично сцените/дублите, които не трябва да бъдат вкарвани.

Така може да се вкарват точно онези части от материала, които са необходими. Частите от материала, които не са нужни, се прескачат автоматично. Това се прави по следния начин. Първоначално трябва да бъде изгледан целия заснет материал и да се опише, според таймкода, началото и края на всяка сцена или дубъл, които ще се вкарва в компютъра. Създава се в компютъра списък с началните и крайни (In - Out) точки на сцените/дублите. След като започне процеса на вкарване на видеото в компютъра, видеомагнетофонът вече е управляван и прехвърля автоматично сцените/дублите, които не трябва да бъдат вкарвани.

Механика. Относно механиката при видеомагнетофоните има много фактори, влияещи на работата, но като най-общи могат да се споменат - необходимостта от прецизност, издържливост на големи натоварвания, бързина на действие.

Електроника. Качествената електроника на видеомагнетофона е задължителна за получаване на лишен от смущения и грешки видеосигнал. При цифровите видеомагнетофони софтуерно се коригират грешките при четене. Пак при тях, за да се получи максимално качество на видеосигнала е изключително важна бързината и безгрешността на работа на цифрово-аналоговите (ЦАП) и аналогово-цифровите (АЦП) преобразувтели. Освен това, при продължителна работа на професионалната техника, за да не се стига до прегряване и оттам на влошаване на сигнала, миниатюризацията на частите често се оставя на втори план. Вграждат се охладители за електрониката, използват се специални надеждни конектори за включване към всякакъв тип други утройства.