Една от най-големите и най-пищно
украсени фиали от Луковитското съкровище е, за съжаление,
в много лошо състояние - по-голямата част от шийката
липсва. Но дъното показва колко богат е бил декоративният
замисъл на майстора.
|
 |
Фиала от Луковитското
съкровище |
|
Три концетрични ивици от езичест орнамент отделят основните
конструктивни части една от друга. Декорацията е съставена
от редуващи се изпъкнали “бадеми” (или “яйца”) и палмети,
съединени една с друга чрез волути. Върху дъното са
разположени по шест елемента, а върху тялото - два пъти
повече. Устието завършва с подгънат надолу бордюр, украсен
с позлатени перли и овули. Шията е отделена от тялото
с вдлъбната позлатена ивица. По същия начин е обрамчено
умбото на дъното на чашата. Върху шийката са гравирани
два скачени с върховете си равнобедрени триъгълника.
Този орнамент има много стара история - среща се върху
съдовете от желязната епоха. Сигурно той има някакво
магическо значение. Тялото е украсено с два концентрични
реда от женски глави, като в горния те се редуват с
трилистни палмети.
|
 |
Фиала от Луковитското
съкровище |
|
Чашата от Луковитското съкровище е белег на нарастващото
значение на антропоморфните мотиви в декоративния и
изобразителен репертоар на тракийската торевтика. Вероятно
пред нас е многократно повтореният образ на Великата
богиня - главното божество на траките. Друг интересен
съд от това съкровище е сребърната ваза. Конструктивно
тя е замислена като съчетание на различни изрязани обеми.
На местата на връзките майсторът е изчукал релефни пояси
от отвесни канелюри (между устието и шийката),от прешлени
(шийката и тялото) и отново от по-високи канелюри. (основата
на столчето). Този начин на формообразуване придава
по-голяма острота на Силуета.
|
 |
Фиала от могилата
при
с. Браничево, Шуменско |
|
Дръжката е украсена с ивици гравиран орнамент, горе
се прилепя към устието чрез две волути, а към тялото
- чрез традиционната палмета.
Независимо от лошото си състояние, бронзовата каничка
от Тъжа е особено интересна с иконографията на изображенията
си. В три хоризонтални фриза са представени (отдолу
нагоре) риби, водни птици и глави на бикове. Водната
птица е един от най-разпространените образи в изкуството
на геометричния стил (11.-6. в.пр.н.е.) както в Тракия,
така и в Средна Европа, Гърция и Иран.
|
 |
Каничка от Тъжа,
Казанлъшко |
|
Така една стара идеологическа и иконографска тема продължава
своето съществуване в тракийското изкуство и през втората
половина на 4. в.пр.н.е. Освен декоративната си функция
тези образи от тракийския животински стил носят вероятно
и някакво религиозно идеологическо съдържание. Те всички
се свързват с водния елемент, дори и бикът, който на
Изток е атрибут на бога на бурята и дъждовете, а в известната
иранска чаша от Хасанлу от устата му се излива благодатният
порой, напояващ земята. Възможно е тази малка ваза да
е служила в ритуали, свързани с култа на водата и небесната
влага. От друга страна, някои изследователи виждат в
мотива на водните птици и рибите зооморфен паралел на
сцената на инве-ститура - връчване атрибутите на царската
власт, един важен сюжет в идеологията и изкуството на
траки и скити. Наистина, във фрагментирания ритон от
Карагодеуашх тези два мотива са пряко съпоставени, а
една сребърна чаша от Кул -Оба съдържа фриз от патици,
кълвящи риби. В Тракия също срещаме този сюжет - дъното
на разглежданата каничка-ритон от Русе е украсено с
подобно изображение. Следователно изображенията върху
тези премети се свързват с царския култ.
|