Една от фиалите на Могиланската могила във Враца е
богато украсена. От дъното радиално нагоре излизат ивици
езичест орнамент, достигащ до най-изпъкналата част на
тялото. От вътрешната страна върху умбото е прикрепена
кръгла позлатена сребърна пластинка, обрамчена с концентрични
ивици перли, между които са представени два реда перовиден
орнамент. Тази широка рамка обгражда централно кръгло
поле, в което е изчукан образът на Афродита в профил.
|
|
 |
 |
Фиала от Могиланската
могила във Враца |
Фиала от
Могиланската могила във Враца |
Златната каничка от Могиланската могила във Враца
е един от шедьоврите на тракийската торевтика. В нейната
украса местният художник е вложил не само своите традиционни
умения, но и е превъплътил религиозно-идеологическите
представи на своя народ. Фриз от палмети, свързани с
волути, отделя шийката от тялото на вазата. Дръжката
е оформена като „хераклов възел", а устието и столчето
са украсени с кима. Две крилати колесници-квадриги са
разположени симетрично около голяма палмета. Изображенията
се повтарят огледално точно. Изображението на колесницата
е редуцирано до колело с четири спици и малък кош с
изпъкнали ребра. В коша седи колесничарят, предаден
с характерните черти за изобразяването на човека в тракийската
торевтика: при лице в профил окото е в цяла дължина,
устните са пълни, дрехата или ризницата е обозначена
чрез пресичащи се щрихи.
|
 |
Каничка от Могиланската
могила
във Враца |
|
Трудно е точно да се определи религиозната идея на
тази сцена. Някои автори приемат, че тук е изобразен
богът Аполон в неговата крилата колесница, други описват
колесничарите като тракийски воини. Възможно е мотива
да отразява раздвояването в религиозното съзнание на
траките на слънчевия бог между деня и нощта, лятото
и зимата. По този начин се изобразява идеята за вечния
кръговрат, за редуването на противоположните начала
в природния цикъл. От друга страна, колесницата е добре
познат атрибут на властта в древния свят. Често надбягванията
с колесници имат стойността на ценностно изпитание за
бъдещия цар. Особено красноречив в това отношение е
митът за фригиеца или лидиеца Пелопс, който спечелва
състезанието с Ойномай благодарение на крилатата колесница,
подарена му от Посейдон, и става основател на знаменитата
микенска династия на Пелопидите. И в Тракия колесницата
е явно символ на царско достойнство - достатъчно е да
си спомним възторжените описания, които Омир и Еврипид
правят на конете и колата на легендарния едонски цар
Резос, или обичая да се погребват колесницата и впрягът
й заедно с починалия владетел, познат ни от археологическото
проучване на тракийските могили. (тук снимка 17)
|