В златната фиала от Панагюрското
съкровище, макар и много по-плитка от луковитската чаша,
е използуван същият декоративен модул. В три концентрични
реда тук са представени редуващите се с палмети негърски
глави, чийто размери намаляват към центъра. Това е един
мотив, екзотичността на който го прави особено популярен
през епохата на елинизма. Вътршната ивица от жълъди
ни показва, че по-ранните фиали от този тип са били
украсявани със същите плодове.
Вазите от Панагюрското съкровище с женска глава принадлежат
към типа канички-ритони, защото освен устието в горната
част, долу имат и отвор, оформен като лъвска глава,
както и канелирана дръжка, свързваща чрез фигурата на
сфинкс устието с тялото. В едната ваза навярно е представена
амазонка - тя носи висок шлем, украсен с два грифона,
хералдично разположени около „дървото на живота'', представено
чрез сложна палмета. Този тип шлем е известен и сред
находките от Тракия.
|
 |
Ойнохое от Панагюрище |
|
Хубав образец сред вазите, открити в тракийските земи,
е бронзовото ойнохое от Панагюрище. Разликата от обикновената
каничка е единствено в оформянето на устието, нагънато
като трилистник.Единствената украса е съсредоточена
върху дръжката, в местата, където тя се съединява със
съда. В долната й част е представена глава на брадат
силен с бръшлянов венец в косите, а в горната - глава
на менада. Възможно е ритонът от Панагюрище да отразява
чрез своя сюжет и функцията на тракийския цар като върховен
съдия или да му напомня за съдбоносната важност на всяко
негово решение. Майсторът се е стремял да внуши преди
всичко усещането за пищност и дори претоварва формите
с орнаменти.
Златното съкровище от Панагюрище съдържа три ритона,
завършващи с глави на животни. Върху късите рогове на
вазите са представени митологични сюжети. Особено интересна
е сцената „Съдът на Парис", изобразена върху рога
на ритона, завършващ с глава на елен с дълги клонести
рога. Това е сюжет от троянския митологичен цикъл. Ние
нямаме литературни данни за това дали митологичните
и епичните подробности са били известни на тракийската
аристокрация. Но по всичко изглежда, че сюжетът „Съдът
на Парис" е бил доста популярен и извън Гърция.
|
|
 |
 |
Фиала от
Панагюрското съкровище |
Ритон с глава
на елен
от
Панагюрското съкровище |
Интересен е и ритона с глава на елен и образите на
Тезей и Херакъл от двете страни на късия рог. Тезей
е представен в борба с Маратонския бик. Това е един
от най-ранните подвизи на атинския герой. Херакъл победоносно
е натиснал с коляно гърба на Керенитската сърна и е
хванал рогата й с двете си ръце - една типична иконография
за този сюжет. И двамата гръцки герои са представени
в „героична голота", изтъкната е физическата им
сила, устремът на движението и напрежението на борбата
са подчертани от развяващите се хламиди, чепатата тояга
в краката на сърната е атрибут, който допълнително характеризира
Херакъл.
Независимо от несъмнено гръцкия подход на майстора
в обрисуването на персонажите, самата трактовка на сюжета
издава източния стремеж към знаковост. За майстора е
било важно демонстративно да изгради сцените, преди
всичко да покаже идеологическия смисъл, а не толкова
психо-физическата страна на събитията. Може би дори
имената на персонажите в случая да не са били важни,
защото в тях траките са виждали своите герои, които
вероятно са извършвали подобни подвизи.
|
|
 |
 |
Каничка-ритон
с глава
на амазонка от
Панагюрското
съкровище |
Ритон с глава
на елен от
Панагюрското съкровище |
От типологична гледна точка героичният епос показва
общи структурни моменти. Един от тях е борбата на героя
с животни или чудовища, която в редица случаи е за него
ценностно изпитание — след този подвиг той може да стане
цар. Оскъдните свидетелства за царската идеология на
траките красноречиво говорят за наличието на тази представа
в нея, а данните на изкуството я подкрепят: ловните
сцени са най-често срещаният ико-нографски мотив в тракийското
изкуство.
|
 |
Скифос от Стрелча |
|
Ако фиалата от Панагюрище е работена в духа на гръцкото
изкуство, макар и да е била предназначена за варварския
пазар, то сребърния скифос от Стрелча, открит през 1977
г.,е несъмнено дело на местен майстор. Той е един от
най-богато и най-разнообразно украсените тракийски съдовев.
Между две ивици от палмети са представени релефно ред
женски глави и ред глави на животни - лув и овен. Женските
глави до такава степен напомнят лицата на богини, че
не остава съмнение за неговия южнотракийски произход.
|