  | 
     Цели на конференцията | 
   
 
 | 
       
      
        | 
        			 На 19 и 20 май 2004 г. под патронажа на Световната банка, Софийският			
        			университет "Св. Климент Охридски" и Фондация "Приложни изследвания и
			комуникации" организираха международна конференция на тема икономика
			на знанието: Предизвикателства и възможности за България. 
			Конференцията продължава серията от форуми, посветени 
			на темата “Икономика на знанието”, които Световната банка организира 
			в Париж (2002г.), Хелзинки (2003г.) и Будапеща (2004г.) (за повече информация). Основната й цел е да разкрие и 
			популяризира възможностите на тази нова концепция за интегриране на 
			България към най-бързо развиващите се икономики в света. Конференцията 
			ще предостави форум за обмен на знания, опит и идеи, свързани с политиките 
			и успешните практики за развитие на икономика на знанието, и тяхното 
			приложение в България. Конференцията ще бъде важен елемент за създаване на 
			необходимите хоризонтални връзки между различните институции на знанието в 
			частния и държавния сектор.  | 
       
     
	
      
        | 
					
		 | 
       
      
        
			
				- Министерства и държавни агенции
 
				- Парламент
 
				- Президентство
 
				- Бизнес асоциации
 
				- Академични среди
 
				- Неправителствени организации
 
				- Медии
 
			 
		   | 
       
     	
		
      
        
			
			  
				  | 
				 Очаквани резултати | 
			   
			 				
		 | 
       
      
        
			
				- Популяризиране на концепцията за икономика на знанието, представяне на аналитичния модел, разработен от Световната банка и възможностите за прилагането му в България; 
 
				- Създаване на експертна общност, която да подпомага формирането на политики за превръщането на България в динамична икономика, базирана на знанието;
 
				- Подпомагане на преходния процес към икономика на знанието чрез представяне на модели и добри практики, които биха могли да бъдат успешно приложени в българските условия;
 
				- Набелязване на основните стъпки и отговорности,на правителството и бизнеса за успешното развитие на  икономика на знанието в България.
 
			 
		   | 
       
     		
	 | 
    
      
        
			
			  
				  | 
				 Какво е "икономика на знанието"? | 
			   
			 			
		 | 
       
      
        | 
			 В последните десетилетия – с либерализацията на световните пазари, динамичното развитие на новите информационни технологии и бързото нарастване на ресурсите, отделяни за обучение и иновации – знанието се превърна в основен производствен ресурс и критичен фактор за успеха на отделни компании и държави, а “икономика на знанието” стана ключова дума. 
			От средата на 90-те години на миналия век “знанието” неизбежно присъства в почти всички доклади на международните организации. Срещата на европейските лидери в Лисабон през 2000 г. постави амбициозната цел през следващото деситилетие Европа да стане “най-конкурентната и динамична икономика, базирана на знанието” в света. Всяка година, в рамките на Пролетния съвет на държавните ръководители на страните-членки, Европейската комисия прави преглед на напредъка към достигането на тази цел и на оставащите предизвикателства. През 1998 г. Световната банка посвети своя годишен доклад на “Знание за развитие”. По късно Банката разработи методология за оценка на знанието и стратегия за създаване на икономика, базирана на знанието, в страните-кандидатки за членство в ЕС. Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) системно измерва и анализира способността на отделни държави пълноценно да участват в глобалната икономика на знанието. 
			Според аналитичната рамка, разработена от екип на Световната банка, “икономиката на знанието” се състои от четири опорни “стълба”: 
			
				- I СТЪЛБ: Благоприятна икономическа, институционална среда и управление за развитие на предприемачеството
 
				- II СТЪЛБ: Добре развита информационна инфраструктура;
 
				- III СТЪЛБ: Съзидателен и добре обучен човешки капитал;
 
				- IV СТЪЛБ: Национална иновационна система, способна да реализира продукти с високо съдържание на знание.
 
			 
		 | 
       
     	
	 |